FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Administratör
|
Gällande shared hosting tycker jag det är viktigt att veta att nästan alla hackade sidor sker genom:
- Dåligt uppdaterade gratis och öppna programvaror (fler som laddar ner och letar sårbarheter när programvaran är gratis och öppen). - Dåligt kodade sidor. Framförallt pga brister vid hantering av uppladdade filer samt annan indata. - Osäkra admin-lösenord. Standard-login och standard-URL. Följt av medvetet friare admin-interface. För VPS är det svårare att veta fördelningen tycker jag då säkerligen många av de som drabbas av andra typer av intrång sällan vet vad som hände.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
För VPS tycker jag mig se betydligt större del som använder alternativa (lightweight) webb- och applikationsservrar för vilket mod_security inte finns. Vidare finns det väl gott om sårbarheter som blockerats i mod security först efter ett stort utbrott av hackade sajter och ofta för de största OS-mjukvarorna patchas dessa i mjukvaran innan mod_security reglerna är uppdaterade. Vad jag menar är inte att mod_security inte är nyttigt. Men att se det som alternativ till säkra programvaror ger en falsk trygghet. Att skärma av konton i shared hosting är ju så klart nyttigt. Men det hjälper ju inte TS i att undvika att bli hackad så länge han inte kan ge instruktioner åt sitt webbhotell.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Det är sant, det bästa och enklaste är att hitta ett webbhotell som kan tillhandahålla ovan samt som kan ta emot instruktioner. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|