Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Relationen domännamn och innehåll

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-01, 22:52 #11
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
Om du är i ett läge där du inte har skaffat ett domännamn, och domännamnet som direkt relaterar till den produkt eller tjänst du erbjuder är ledig, så skulle jag inte välja ett annat namn av anledningen att jag tror att Google inte fäster så stor vikt vid att domännamnet faktiskt innehåller den fras du vill ranka på.

Och fan, jag måste nästan tacka min svenskalärare för den meningsuppbyggnaden!

Viktigast (enligt mig)
Sökfrasen du vill ranka på finns

i ditt content
i dina ingående länkar
i urlen till din sida
i din title och meta (särskilt om du vill höja andelen faktiska klicks från serpen)
i ditt domännamn
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-01, 23:03 #12
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Bounce rate/avvisningsfrekvens behöver väl egentligen inte alltid vara negativt när det gäller alla typer av sajter.

Handlar det om e-handel är det ju helt klart negativt att besökare försvinner, men säg att du har en affiliate-sida och en besökare kommer in på din sida och klickar sig vidare via reklamen eller om du har en blogg och besökaren kommer direkt till ett blogginlägg, hittar svaret på det han sökte efter och därefter tar sig vidare till någon extern sida.

Vid båda dessa exempel räknas besökaren i statistiken som bounce rate men båda gångerna hittar besökaren det den letar efter på sidan..
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-01, 23:18 #13
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tnek Visa inlägg
Bounce rate/avvisningsfrekvens behöver väl egentligen inte alltid vara negativt när det gäller alla typer av sajter.

Handlar det om e-handel är det ju helt klart negativt att besökare försvinner, men säg att du har en affiliate-sida och en besökare kommer in på din sida och klickar sig vidare via reklamen eller om du har en blogg och besökaren kommer direkt till ett blogginlägg, hittar svaret på det han sökte efter och därefter tar sig vidare till någon extern sida.

Vid båda dessa exempel räknas besökaren i statistiken som bounce rate men båda gångerna hittar besökaren det den letar efter på sidan..
Sant att även dem räknas som avvisningar i statistiken, men Google har så vitt jag vet inte koll på om besökaren går till en annons. Den avvisningsfrekvens jag pratar om här är de som studsar tillbaka till Google. Dessa användare kan Google garanterat mäta samt tolka som att sökresultatet måste korrigeras.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-02, 01:38 #14
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
Jag måste nog sticka ut lite och säga att jag tror att bounce rate inte påverkar i särskilt stor utsträckning, eller faktiskt inte över huvudtaget. Om man tittar på vad Google säger om faktorerna som avgör vilken Quality Score som ges till annonser i Adwords så förekommer inget om bounce rate, även om det borde vara här som man har störst möjlighet att faktiskt använda det som en faktor. Att de inte skriver något om det betyder ju dock som bekant inte att det inte används.

Något man får ta i beräkningarna är att väldigt många "sökare" är ganska dåliga på att skriva sina sökfrågor, och får således upp fel sökresultat från början. Det vore ju konstigt om de som faktiskt rankades i topp på dessa resultat blir bestraffade för det. T.ex om man söker på "barnkläder" istället för "begagnade barnkläder" och bouncar tillbaka från siter som säljer nya barnkläder.

Om man tittar på faktorerna för att räkna ut Quality Score så är CTR en stor faktor. Ju fler som klickar på din annons betyder att din annons är relevant för sökningen, förutsatt att din landingpage är relevant för annonstexten, vilket också är en Quality Score-faktor.

Om man applicerar samma strategi som en faktor för att räkna ut placering i den organiska serpen, skulle man kunna säga att om serp #2 har högre CTR än serp #1 så byter de plats med varandra, och så tror jag verkligen inte att det är.

Google visar även sidans titel och meta description i sökresultaten, för att hjälpa sökaren att inte behöva klicka på de sökresultat som inte är relevanta.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017