FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Menar du att du har en bruttomarginal på 7-8% eller en vinstmarginal efter att marknadsföring, leverantörer, löner, lokalhyra, skatter m.m. är betalda?
Vad är täckningsbidraget? Vilka fasta kostnader finns för förutom shopify som angavs till 450 kr/mån? Marknadsföringskostnader? Du angav att en kampanj inbringar en intäkt på 1000-3000 kr/dag, och att intäkterna varar i 3 dagar. Vad kostar kampanjen i marknadsföringskostnad? Vilket prissegment ligger produkterna i? (340000/1700 dvs 200 kr/par, dvs "vinst" på 14-16 kr per par, med studentrabatt blir priset 180 kr/par, förlust 4 till 6 kr/par). Jag har förutsatt att alla priser är exkl moms. Vilken typkund riktar du din verksamhet till? Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-10 klockan 01:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nja, jag försöker förstå ekonomin och det är svårt för säljaren använder inte korrekt terminologi.
Vinst och täckningsbidrag är inte samma sak. Alla pengar ska redovisas utan moms, dvs moms är enbart en likviditetsfråga som aldrig ska tas med när man räknar omsättning/försäljning/täckningsbidrag eller vinst. Intäkt från kampanjer ska redovisas som försäljningssumman (exkl moms) men inte med avdrag för andra kostnader som provision m.m. Provision och nettoresultat av kampanjer bör redovisas separat. Redovisningen av ekonomin måste ske på et korrekt sätt och inte försöka dölja viktiga siffror. Ena stunden vad "vinsten" 7-8 procent och i nästa inlägg var "vinsten" 185-240 kr (inkl moms) per artikel. Det ger kalla kårar när vi inte ens pratar samma språk. Det finns en stor osäkerhetsfaktor i att begreppen inte ansvänds på ett korrekt sätt och att moms är medräknad i vissa siffror, det gör att siffrorna inte går att lita på. Att produkten kostar 15 kr från början är ganska normalt, men det tillkommer kostnader för marknadföring, löner, frakt, empallage m.m. Det är viktigt att skilja på "rörliga" och "fasta" kostnader. Rörliga kostnader varierar direkt med ökad försäljningsvolym, men i botten har man fasta kostnader som inte är direkt kopplade till försäljningsvolym, och det är viktigt att kunna härleda de olika kostnaderna så man kan bilda sig en uppfattning om ökad arbetsinsats eller marknadsföring kan höja omsättningen elelr om det bara leder till ökade omkostnader. Jag försöker bara förstå och räta ut en massa frågetecken. Jag tror att köparna helt enkelt avstår pga osäkerheten i siffrorna. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-11-12 klockan 15:15 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|