FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Företaget jag arbetar för har precis färdigställt ett kunskapsprov för SEO-kunniga, och vi skulle vara mycket tacksamma för all feedback och kritik på utformning av frågor likväl som funktionalitet.
Provet innehåller 40 frågor av varierande svårighetsgrader och bör ta runt 10-15 minuter att slutföra. Länk: http://www.evomaxx.se/verktyg/seo-quiz/ Tack på förhand, och lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lite petig rättning tycker jag, markerar jag fyra rätta alternativ av fem så räknas hela svaret som fel.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Gör det lite mindre så att man orkar genomföra det. 10-20 frågor så hade jag gjort det...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
håller med om att det ska vara kortare, jag började men orkade inte längre än till frågan 8.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
haha 29%
Men man blir lite snurrig när 1 fråga är 8 frågor och 7 är rätt av dem ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En hel del tvetydiga frågor, många av dem känns subjektiva för författaren och/eller Google också.
Fråga 4 saknar det mest korrekta svaret (språket). Fråga 18, vad är en "komplett" URL? Fråga 30 röjer rätt svar på 9. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
I vårt system har varje individuell fråga ett poängvärde för att motsvara sin svårighetsgrad, och en lösning skulle kunna vara att ge en del av detta värde om man svarat rätt på majoriteten av alternativen. Citat:
Kanske finns det dock även folk som vill ha en mer omfattande utmaning, eller vill lära sig från så många frågor som möjligt? Tack för feedbacken till er båda! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Tyvärr stämmer inte numreringen, så jag skulle vara mycket tacksam om du kunde citera lite av frågeformuleringen för din fråga 30. Med "komplett URL" menar vi "hxxp://www.evomaxx.se/verktyg/seo-quiz/" i stället för "/verktyg/seo-quiz/" som href. Rörande frågan där du anser att "språket" bör finnas med... Säg att jag publicerar en hemsida helt på japanska, men på en server i Sverige med svensk (eller .com?) toppdomän. Den skulle givetvis dyka upp om man söker efter sidor på japanska, men inte som en sida från Japan. Det är dock möjligt att det vägs in i lokaliseringsprocessen, detta är något vi får gräva djupare i. Citat:
![]() Senast redigerad av cbsmth den 2010-07-23 klockan 11:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Administratör
|
60%-igt, bättre än jag trodde då SEO inte är mitt område
![]() "Vilka utav dessa HTML-taggar/-element kan man enligt standard ha flera utav på en sida?" Det finns väl ingen standard som begränsar antal H1 på sidan? Även om det kan tyckas vara god SEO att endast ha en H1 så skiljs det väl inte på Hx-elementen i standarden förutom just vikten? "Vilken eller vilka av följande tekniker kan innebära problem vid indexering av en hemsida?" Tycker den känns lite felformulerad även fast jag förstår vad svaret ska bli. Alla teknikerna kan väl innebära problem om de används på dåligt sätt? Felaktig/dålig HTML t ex.
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kul att samma svar förekommer två gånger på fråga 12 - sätter verkligen myror i huvudet på mig i alla fall ;-)
Och elvan för övrigt "enligt standard" - vilken standard? Vore det inte bättre att skriva validerande eller enligt w3c:s standard (eller vad ni nu menar)? Sedan orkade inte heller jag längre än till fråga 15. Vore det kanske inte bättre att dela upp det i åtminstone 2 delar (exempelvis när man gjort de första 20 så får man välja att gå vidare till det "avancerade" testet för att locka) Senast redigerad av martine den 2010-07-23 klockan 13:39 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|