Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback och beta-testare sökes för ForumNav.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-21, 20:05 #1
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Kan också vara idé att titta på prestandan. I stort sett alla frågar tar 3+ sekunder på sig, upp mot 35 vid fel (för kort) sökterm. På tok för mycket även i bästa fall för en sådan funktion, folk är vana vid effektiv indexering för sökmotorer sedan många år.

Sen kan det ju finnas anledning att tydligt länka till forumen även på svarssidan man måste vara inloggad för. På så sätt blir det även lite vänligare mot forumen som aldrig får sina medlemmar till sin egen sida.

I övrigt måste väl alla lösenord sparas i tvåvägs-kryptering ... eller har du tittat på forumens egna envägskryptering och skickar in en redan krypterad sträng? Många forum gör väl detta på klientsidan så det är lätt att titta på antar jag?

Sedan är det inte rekommenderat att på en live-sida visa felmeddelande inklusive (relativa) sökvägar. Detta görs till och med för notices!

Vidare tycker jag det funktions-/innehålls-/layout-mässigt finns en del att önska.
- Partners-rutan hamnar nedanför innehållet på prompten för att logga in för att skriva
- Det framgår inga detaljer om tråden. Framförallt vilket forum den gjorts på och hur många inlägg tråden har tycker jag är ett måste. Se t ex denna tråds resultat i Google. Antal författare och inlägg visas separat.
- Redirect efter sökningen går att arbeta bort för en så enkel funktion. Det ger bara försämrad prestanda.
- Välja vilka forum man vill söka på. Många är aktiva på ett antal forum men är föga intresserad av övriga. Gäller väl speciellt när man faktiskt uppmuntrar skrivandet genom sidan.
- Bör framgå på förstasidan om syftet främst är att få aktiva medlemmar som postar på sidan snarare än agera främst sökmotor. Annars bör sidans navigation anpassas för det senare.

Håller med om att idén är god, med möjligt undantag för skrivandet via sökmotorn, men tycker genomförandet har en del kvar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-22, 17:52 #2
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Kan också vara idé att titta på prestandan. I stort sett alla frågar tar 3+ sekunder på sig, upp mot 35 vid fel (för kort) sökterm. På tok för mycket även i bästa fall för en sådan funktion, folk är vana vid effektiv indexering för sökmotorer sedan många år.
Det där har vi kollat på och det måste såklart bli bättre...

Citat:

I övrigt måste väl alla lösenord sparas i tvåvägs-kryptering ... eller har du tittat på forumens egna envägskryptering och skickar in en redan krypterad sträng? Många forum gör väl detta på klientsidan så det är lätt att titta på antar jag?
Som sagt, krypteringen är säker men ju mindre som är offentligt desto säkrare blir det Skulle något oförutsett hända tar vi ansvar för det men är nog en bit tills vi är där.
Citat:
Vidare tycker jag det funktions-/innehålls-/layout-mässigt finns en del att önska.
- Partners-rutan hamnar nedanför innehållet på prompten för att logga in för att skriva
- Det framgår inga detaljer om tråden. Framförallt vilket forum den gjorts på och hur många inlägg tråden har tycker jag är ett måste. Se t ex denna tråds resultat i Google. Antal författare och inlägg visas separat.
- Redirect efter sökningen går att arbeta bort för en så enkel funktion. Det ger bara försämrad prestanda.
- Välja vilka forum man vill söka på. Många är aktiva på ett antal forum men är föga intresserad av övriga. Gäller väl speciellt när man faktiskt uppmuntrar skrivandet genom sidan.
- Bör framgå på förstasidan om syftet främst är att få aktiva medlemmar som postar på sidan snarare än agera främst sökmotor. Annars bör sidans navigation anpassas för det senare.
Det är bra åsikter allt och saker som ska åtgärdas! Men detaljer om tråden har jag märkt att jag snarare finner onödigt men du anser alltså att det behövs?

För när man enbart söker på rubriken får man liksom exakt det man vill ha, och det är ju det som är meningen. Även om det blir lite färre resultat och ibland kanske inget så blir det rätt.
André.H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-24, 09:48 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Jag kan bara hålla med om att tiden det tar att få fram resultatet måste optimeras ganska rejält. Annars är idén väldigt, väldigt intressant och kan absolut lyckas.

Designen är stilren, mycket simpel och lättnavigerad. Detta är förstås ett stort plus.

Jag gillar dessutom er FAQ, fast det kanske inte är så relevant.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017