FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ditt argument för att inte använda flash att det tar mycket prestanda och får igång fläkten. Jag kan inte ens få detta att hända på min 6 år gamla compaq dator, kan knappt tro att jag har en diskussion om prestanda i Flash år 2010 :S Ingen kan säga att Flash eller JS är bättre, båda har sina positiva och negativa egenskaper, vad just dessa är skrev jag tydligt i min förra post. Dock tycker jag personligen att JS(speciellt jQuery) baserade gallerier gör jobbet bra i de flesta fallen och i ett generellt begrepp, speciellt nu när man fått reda på att macbooks inte kan köra flash utan att dra igång fläkten på högvarv ![]() Ett par orsaker till varför man skulle ha ett Flash bildspel över ett vanligt: * Man vill att folk med JS av ska kunna se det(~15% av användare snitt/websidda 2010) * Man vill inte att folk ska kunna enkelt ta bilder, kan röra sig om copyright material man vill ska vara unikt för bara sin sida. Dv.s vill man se bilden så måste man gå in på sidan. * Mer frihet och smidigare utveckling, inga begränsningar till typ av webbläsare, t.ex ingen speciell kod för IE, ja även med jQuery så finns det IE trick man måste använda. * 3D acceleration * Frihet med fonts(desigern på kontoret var tvungen att påpeka det då det tydligen enligt han är mycket viktigt, även om han gav mig snea blickar på appleranten :P) I en perfekt värld utan olika typer av webbläsare och alla på samma typ av maskin så skulle jag med all säkerhet säga att JS galleri är det som gäller. Tyvär så finns det avvikelser när det gäller både webbläsare och OS, även om OS X och safari är knappa 5% av användare så måste man fortfarande räkna med de om man vill att sina tjänster håller hög kvalité. Om nu macbooks verkligen har så stora problem med Flash som Althalos säger, samt att iPhone och iPad saknar helt stöd för flash så måste man ibland svälja stoltheten och se till att funktioner även funkar på maskiner som är extremt begränsade gällande hårdvara och mjukvara, detta mest riktat mot Apples produkter. Man får väga alla positiva och negativa egenskaper av båda alternativ mot varanda och ta det som är bäst anpassat för det man vill göra. -- allt nedanför är nog lite offtopic -- Senast redigerad av Clarence den 2010-07-21 klockan 17:56 Anledning: Klippte ren offtopic |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||||
|
|||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Källa: http://stackoverflow.com/questions/1...ble-javascript Citat:
Och ja, det kanske går att skydda xml-filen genom att lägga den utanför webbrooten eller liknande men det är inte helt säkert eftersom man inte har full kontroll över Flash-filen och deras support-sidan rekommenderar att xml-filen ligger tillsammans med denna i en publik mapp. Citat:
jQuery är absolut 100% cross-browser compatible. Ge mig ett exempel på ett IE-hack du måste göra för att få jQuery att fungera? När du pratar om specialhack för IE så får det mig att tänka tillbaka främst på början av 2000-talet, nu lite senare på vissa CSS-hack som vi brukade göra för IE6. Men allt det där är borta nu. Försvunnet. Oavsett så har detta aldrig varit ett problem. Om man är bra på kodning d.v.s. ![]() Upplever du JS-gallerier som sega? Det märker man aldrig, inte med en modern webbläsare. Alltså tillför 3D-acceleration inte någonting. Citat:
Varför skulle din designer hata Simple View? Jo, därför att det är tänkt som en lösning som man laddar ner och sedan installerar genom att ändra i deras XML-fil vilka bilder man ska använda. Med ett JS-galleri har du däremot jättelätt att uppdatera utseendet direkt via css-filen. Hur enkelt som helst... Citat:
Ja, Flash kan göra samma sak som JS men jag håller inte med dina förmaningar om för och nackdelar. Jag ser inga allvarliga nackdelar med JS, jag tycker att du har misslyckats med att visa dessa. Senast redigerad av Clarence den 2010-07-21 klockan 17:57 Anledning: Klippte off-topic-svaren |
||||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|