Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SQL fråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-13, 21:54 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Jag skulle önska att det finns en internationell standard som man kunde luta sig mot för att slippa alla dessa oräkneliga varianter och anpassningar för de mest grundläggande begreppen, jag känner inte till någon sådan standard idag. Det finns dock ett antal försök att stadardisera exempelvis olika meddelandeformat mellan företag.

Landstingsförbundet har gjort ett försök i Sverige att skapa en standardiserad datamodell för landstingen men den används inte generellt.

En internationell standard skulle underlätta utbytet av information mellan företag och myndigheter samt minska mängden onödigt dubbelarbete.

Även om man endast definierar en nomenklatur i form av namnsättning och definition av olika grundläggande begrepp skulle det underlättaoch förbilliga utvecklingen av olika system avsevärt. Alla skulle då ha en viss grund att utgå ifrån som är känd för alla parter.

Ett exempel är att i USA så är många system uppbyggda så att man måste ange Tilltalsnamn, mitteninitial och efternamn. För mig personligen stämmer inte det eftersom jag heter "Per Conny Mikael Westh", där Conny är tilltalsnamn och Westh Efternamn.

I vissa system så skriver man "efternamn, förnamn" då skulle det bli: "Westh, Per Conny Mikael".

I vissa system så skriver man "efternamn, förnamn" och att man sätter asterisker runt tilltalsnamnet då skulle det bli: "Westh, Per *Conny* Mikael".

Fler Exempel:

"Petterson-Berger, Karl *Sven-Ingvar* Oscar"
"Grönholm-de Geer, Karl *Sven-Ingvar* Oscar"

I Holland så har man "van", "van der" och andra komponenter i namnet som inte passar i den svenska modellen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-06-13 klockan 22:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 22:19 #22
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag skulle önska att det finns en internationell standard som man kunde luta sig mot för att slippa alla dessa oräkneliga varainter och anpassningar för de mest grundläggande begreppen, jag känner inte till någon sådan standard idag. Det finns dock ett antal försök att stadardisera exempelvis olika meddelandeformat mellan företag.

Landstingsförbundet har gjort ett försök i Sverige att skapa en standardiserad datamodell för landstingen men den används inte generellt.
Håller absolut med dig. För Storbritannien finns dock en offentligt och nationell som innefattar adressbeskrivningar osv också - snäppet bättre än Sverige iallafall. Men helt klart att en internationell ISO-standard borde finnas, precis som för t ex landskoder (finns dock två välanvändna för landskoder, men väl mycket bättre än ingen). Jag tror problemet ligger mycket i att världen knappt kan enas om vad ett förnamn och ett efternamn är, än mindre om antalet eller tillåtna tilltals-varianter.

Gällande namngivningskonventionerna blir det helt klart rörigare om man tar med fler språk. Fördelen med databaserna är att de är rätt få och rätt konsistenta i namngivningen.

Ta t ex privata variabler eller metoder. För många är det givet att de har ett underscore som prefix. Men ta t ex Suns namngivningskonvention för Java där den har ett underscore som suffix istället. Lägg sen till Python där det per definition är dubbla underscores då det skapar en privat variabel eller Objective C där dubbla underscores ofta används för att någon mystisk typ fick för sig att reserva enkla understrecket.

Vad som däremot är gemensamt för i princip alla namngiviningskonvention är att ord separeras. Antingen med underscore eller med (lower)CamelCase. Se t ex konstanter i de allra flesta språk för något som nästan alltid separareras med underscore då de oftast är uppercase. I fallet SQL måste man dock bestämma dig för databasmotor innan man namnger sin data om man bestämmer sig för en namngivningskonvention som kräver case sensitivity (camelCase möjliggör överlappande namn för olikt namngivna tabeller vid case insensitivity).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 23:23 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Jag håller nog inte riktigt med er där om att en internationell standard är önskvärd eller ens möjlig i detta fallet vad gäller just namn. Det kommer snarare att försvåra utvecklingen för många. Man får helt enkelt anpassa systemet efter dess syfte.

Problemet när det gäller namn är framför allt att den vanliga uppdelningen på för- och efternamn som vi har inte fungerar på en global nivå. I vissa kulturer förekommer inte ens efternamn och på andra håll fyller givna tillnamn (t.ex. i Kenya) inte en funktion som efternamn.

Problem som dessa resulterar i att man genom att införa en standard med stor sannolikhet tvingar in folk i ett låst system. Ett exempel på detta är digitaliseringen av vår svenska folkbokföring som bland annat normaliserat Gustaf till Gustav. Detta är dock givetvis en petitess och inget jämfört med de problem som kommer uppstå om man försöker ställa upp en internationell standardmodell. Vi har flera olika skriftspråk i världen och många ljud som inte ens går att skriva på ett korrekt sätt med vårt latinska alfabet. Om vi nu hade en internationell standard, hur skulle detta underlätta samkörning av olika nationella system i dessa fall? Den enda godtagbara lösningen är att de nationella systemen blir mer flexibla och internationella, något som är genomförbart idag om bara viljan finns.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-06-13 klockan 23:31
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 09:47 #24

När jag pratar om "standard" menar jag inte att man ska ta bort något sätt att uttrycka namnuppgifterna utan att man internationellt definierar upp vad som gäller så man som utvecklare lätt kan hitat denna info.

Det finns ju flera olika sätt att använda en standard på, men just detta med global namn och adress-info är ett område som skulle vinna mycket på det. Det blir ju mer och mer vanligt att webbshoppar säljer globalt.
Oläst 2010-06-14, 10:22 #25
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
När jag pratar om "standard" menar jag inte att man ska ta bort något sätt att uttrycka namnuppgifterna utan att man internationellt definierar upp vad som gäller så man som utvecklare lätt kan hitat denna info.

Det finns ju flera olika sätt att använda en standard på, men just detta med global namn och adress-info är ett område som skulle vinna mycket på det. Det blir ju mer och mer vanligt att webbshoppar säljer globalt.
Jo, håller i princip med dig. Däremot har jag svårt att se hur en sådan standard skulle kunna se ut.
Oläst 2010-06-14, 13:29 #26

Man måste ju försöka för att misslyckas, ....
Försöker man inte så misslyckas man inte...
Oläst 2010-06-16, 14:09 #27
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vi har flera olika skriftspråk i världen och många ljud som inte ens går att skriva på ett korrekt sätt med vårt latinska alfabet.
Det är inte heller meningen. Grekiska adresser exempelvis ska givetivis sparas i databasen med grekiska tecken. Du har väl inte glömt att använda unicode? ;-)

Ska man spara namn normaliserat så får man nog inse att saker som det holländska infixet, det ryska fadersnamnet och det kenianska tillnamnet får hamna i olika tabeller. Om man nu har behov av ett genuint internationellt lagringssystem. Det enda som verkar vara säkert att alla har ett namn åtminstone, förnamn kan man ju ha flera av och initialer har inte alla - dessutom kan man ha ett andra efternamn av modell Bengtson-Nilsson som kan lagras separat. Med andra ord, ska man nog vara riktigt noga så får man nog ha ett individ_id och en riktigt mustig join för att skopa upp det hela (som inte alltid behöver vara fullt så mustig eftersom man ofta vet på förhand om man söker en person i Kenia eller Holland).

En internationell standard som bestämmer hur man får heta är nog något som bara programmerare kan önska sig...

Senast redigerad av martine den 2010-06-16 klockan 14:12
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017