FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag hade haft 2000 unika besökare per dag hade jag kunnat leva på en av mina sajter. Den ger i genomsnitt 0,73 kr per unik besökare.
0,73 x 2000 = 1456 kr/dag 30 x 1456 = 43709 kr/mån 43709 x 0,5 = 21854 kr/mån (efter skatt och arb. avg.) Men som vco-systems säger, det beror väldigt mycket på vilken typ av sajt det är. Min erfarenhet är att humor/nöje/spel ger mycket sämre betalt, då kan du nog med säkerhet flytta fram kommatecknet ett steg och få ut 2185 kr/mån efter skatt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren! Ger ju lite hopp faktiskt. Vad säger ni om "vanliga" annonser då? Alltså inte adsense. Vilka prislägen skall man erbjuda om man t.ex har 500 unika/mån.. Beror ju naturligtvis på vilken typ av sajt det gäller men är det någon som har erfarenhet att sälja in annonser på sina sajter?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är enormt olika vad antalet besökare kan medföra för annonsintäkter. Jag har webbsidor med långt över 2000 unika besökare/dag och som bara ger lite kaffepengar. Men å andra sidan så har jag nollkoll på reklamfinansierad affärsverksamhet, eftersom mitt levebröd är e-handel.
Tyvärr så finns det lite utav ett motsatsförhållande när det kommer till kvantitativ och kvalitativ trafik. Forum, roliga bilder/länkar, pornografi, downloads och torrents är normalt nischer som attraherar väldigt många besökare, men som ger enormt dålig avkastning per besök. Tvärtom så brukar det vara svårt att attrahera trafik till lönsamma nischer, såsom finans, bank, resor, företagande och juridik. Så innan man kan våga sig på en generell uppskattning måste man veta inom vilken bransch du driver (eller planerar att driva) webbsidan/sidorna. Jag vet att det här är ett sånt där riktigt trist svar som man inte vill ha på sin fråga. Men det är helt enkelt så det ligger till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vanligast är att ta betalt per klick (likt Adsense.) när du väl driver trafik via en banner eller att du säljer per sidvisning (eller, per tusen sidvisningar = CPM). Priset du tar räknar du enklast ut genom att börja att fundera på vad dina besökare är värda för annonsören.
Så, tänk så här: Slänger du upp en banner på en sajt som har 500 besökare och skickar mig 2% av dina besökare så betyder det ju att du ger mig ungefär 10 besökare i månaden, och för det skulle jag vara beredd att betala typ 10:- . (Dvs. 1:- per unik besökare.) Men, det är ju min sajt. Lånebranschen å andra sidan skulle kanske vara beredda att betala 10:- per besökare, vilket betyder att du kan sälja en banner för 100:- per månad. Räkna baklänges blir alltså mitt tips. Sedan har du ju en annan kostnad förknippad med att faktiskt sälja annonser själv istället för att köra adsense, i form av tid till att sälja in, ladda upp banners, felsöka om något går fel, etc. Kanske t om sätta upp en ad-server, vilket iofs är gratis men kommer ta dig tid. Tar det 1 timme per månad att tjäna 100:- blir det ju genast en ganska dålig affär. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|