Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ansvar vid försvunnet paket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-24, 18:58 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Läst detta och blev fundersam på ansvaret om ett paket försvinner. Jag trodde en säljare hade ansvaret tills paketet hade lämnats över till mottagaren. Dvs om ett paket försvinner så får säljaren och fraktbolaget lösa detta.

http://www.idg.se/2.1085/1.318942/al...internethandel

Vad säger WN?
Ja. Konsumentlagstiftningen sägen att säljaren har ansvaret för varan tills det att den har överlämnats till mottagaren. Problemet här är att paketet har blivit mottaget och att det finns en skriftlig kvittens på det. Säljaren har alltså fullföljt sin del av avtalet. Kan kunden i det här fallet bevisa att det inte är han som har signerat mottagarbeviset så blir butiken som sålt varan dock ersättningsskyldig. Förutsatt att butiken har skickat varan med personlig utlämning och varan har lämnats ut, så får man dock utgå ifrån att beställaren har mottagit varan - tills motsatsen har bevisats dvs.

Som säljare så hade jag gjort en omleverans med förutsättningen att kunden gör en polisanmälan. Någon har förfalskat hans namnteckning. Det är ganska allvarligt.

Det är konstigt att ARN prövade fallet mot fraktfirman och inte mot säljaren. Kunden har som sagt inget avtal med fraktfirman.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 22:03 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det är konstigt att ARN prövade fallet mot fraktfirman och inte mot säljaren. Kunden har som sagt inget avtal med fraktfirman.
Det kanske var därför som talan ogillades över huvud taget, mottagaren hade riktat talan mot fel part!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 01:04 #3
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det är konstigt att ARN prövade fallet mot fraktfirman och inte mot säljaren. Kunden har som sagt inget avtal med fraktfirman.
Säljaren var en tysk firma. ARN prövar väl bara fall med svensk säljare?

DHL ersätter ca 95:-/kg.
Schenker ersätter 5.000:-
Posten ersätter 50.000:-
som standard - dvs utan extra försäkring.

F.ö så går det att teckna extra försäkring hos alla uppräknade transportörer. Det brukar kosta ca 1% av varuvärdet.

Sen finns det säkert undantag för både ditten o datten, så det är ju inte säkert att ens en extra försäkring skulle gällt vid en förfalskad namnteckning.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017