Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är ett seoproffs hemlighet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-23, 19:05 #1
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Har du ett "nätverk" av 40 sajter kommer du inte långt om du försöker konkurrera på ett populärt sökord. Och att säga att seo-bolagen bara skapar skräplänkar är att generalisera rätt hårt.

Naturligtvis finns det seo-bolag med samma idé som McDonalds, dvs snabbt, enkelt, effektivt (dvs automatgenererade skräplänkar). Det finns andra som går igenom din sajt, både kodmässigt och innehållsmässigt, och genererar relevanta satelitsidor med länkar.

Skillnaden blir lite som att jämföra en big mac med en trerättersmiddag på en fin restaurant. Båda "fungerar", dvs gör dig mätt, men det är ändå stor skillnad i kvalitet.

Hur vet du vad du får? Det är jättesvårt, men fråga hur dom jobbar. Priset skvallrar också gärna. Om du går på en trestjärning restaurang och deras huvudrätt kostar 52 spänn blir man lite misstänksam, eller hur?
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 20:56 #2
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Med "sitenätverk" menar ni då skräpbloggar som alla länkar till samma site? Det krävs det ju knappast någon expertkunskap för att sätta upp, bara ork.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 22:14 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Med "sitenätverk" menar ni då skräpbloggar som alla länkar till samma site? Det krävs det ju knappast någon expertkunskap för att sätta upp, bara ork.
Är man duktig och vet man man pysslar med så kan ett nätverk med 30 webbsidor utklassa ett annat nätverk med 3000 webbsidor. Så det krävs inga expertkunskaper för att bygga ett nätverk. Men ju mer kunskap du har, desto mindre ork behöver du.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 04:04 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Några av SEO-proffsets hemligheter enligt mig är:
  • Han har bra kunskaper om onpage-optimering. Taggar, sökord, textvolym rubriker m.m.
  • Han har ett eget nätverk av sajter som han kan länka till din sajt från.
  • Han har ett stort kontaktnät. Kan arrangera länkbyten med andra som också har många sajter. Han ger dem länkar i utbyte mot att de länkar till dig.
  • Han har goda kunskaper i hur man utformar länktexter, samt ser nyttan med relevanta länkar från relaterade sajter. 10 länkar med bra länktext från relaterade sajter kan vara värda lika mycket som 100 orelaterade (gissning/höftning).

(han kan även vara en hon)
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 22:11 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Hej,
Kan vi bena ut vad proffsen gör så bra?
Är det deras "outtömliga" källa av sajter som kan ge relevanta inlänkar?

Eller sitter dom och suger på något seoknep som är som typ googles algoritm och som de aldrig skulle mynta något om i varken den sociala världen eller deras egna sajter?
Det finns inga magiska seoknep som bara ett fåtal känner till. Google rankar webbsidor med hjälp av tusentals små faktorer, som var för sig gör marginell skillnad, men som sammantaget blir helt avgörande. Är man inte intresserad av ämnet så är det omöjligt att lära sig allting och att hänga med i utvecklingen. Men är man intresserad så kan alla med en normal begåvning lära sig hur Google och andra sökmotorer fungerar.

Jämför med bokföring. Du behöver inte anlita en redovisningsbyrå. De har inga magiska avdrag som du inte kan lära dig själv genom att läsa på. Men tycker du att bokföring är tråkigt, så bör du anlita en redovisningsbyrå. Precis som med bokföring så handlar inte SEO om att känna till ett "magiskt knep", utan det gäller att hålla koll på tusentals små regler.

Vad gäller större seo-bolag så var Stefans jämförelse med McDonalds ganska bra. De stora seo-bolagen gör lika bra seo som McDonalds lagar mat. Det är massproducerad gegga som är långt ifrån optimal, men som fyller sitt ändamål i alla fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 23:50 #6
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Flitig postare

Jag har undersökt några jobb gjorde av sk seoproffs nyligen eftersom jag fokuserat på seo ett tag.
Jag klandrar inte seoproffsen, men jag har baske mig inte hittat en enda seoproffsad sida som inte är "helt ren" länkmässigt.
Det känns lite konstigt egentligen, ett branschfenomen?
För undersöker man länkarna så nog f*n går de flesta till konstlade döda gamla bloggar som ingen läser med bara spökämnen, eller artikelregister hit och dit med insmugna länkar i skitskrivna helt självklara artiklar.
Sen finns givetvis "äkta" länkar, men undersöker man dem så finner man ofta att dessa med iaf medelgod sannolikhet skapats innan seoproffset kom in, ÅF, artiklar om företag mm.

Det måste kännas lite dirty att vara seoproffs?
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 00:38 #7
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Jag har undersökt några jobb gjorde av sk seoproffs nyligen eftersom jag fokuserat på seo ett tag.
Jag klandrar inte seoproffsen, men jag har baske mig inte hittat en enda seoproffsad sida som inte är "helt ren" länkmässigt.
För undersöker man länkarna så nog f*n går de flesta till konstlade döda gamla bloggar som ingen läser med bara spökämnen, eller artikelregister hit och dit med insmugna länkar i skitskrivna helt självklara artiklar.
Sen finns givetvis "äkta" länkar, men undersöker man dem så finner man ofta att dessa med iaf medelgod sannolikhet skapats innan seoproffset kom in, ÅF, artiklar om företag mm.

Det är riktigt tråkigt med alla dessa spambloggar med meningslösa artiklar. Men sen finns det naturliga länkar från fjortisbloggare vars blogg knappast är tilll värde för någon. Inte helt olika spambloggar. Hur som helst så är det tråkigt med alla dessa "Jajja-bloggar".

På frågan om det känns dirty att vara SEO-proffs. Jämför med skvallerjournalister, de har lyckats intala sig att det de gör är av högsta kvalitet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 14:32 #8
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:

Hur hade du önskat att ett SEO-proffs arbetade? Visst kan jag komma på flera andra metoder än halvsnygga länknätverk, men jag vet inte om någon skulle ha råd att köpa de tjänsterna.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 15:14 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Hur hade du önskat att ett SEO-proffs arbetade? Visst kan jag komma på flera andra metoder än halvsnygga länknätverk, men jag vet inte om någon skulle ha råd att köpa de tjänsterna.
Hej,
Seo-arbetare jobbar i ett system, inte mycket annat de kan göra. Tycker det finns ett systemfel med just länkar (offpage), onpage är ju lite mer transparent.
Men å andra sidan vet jag inte vad som skulle kunna ersätta länkarna när sökmotorerna ska ranka sidor.
Men det är ju något sjukt med just länkar och hur det fungerar nu idag. Det var det jag menade med att det måste kännas lite dirty för en offpage optimerare att sitta och generera en massa skit dag ut och dag in eller för den delen syssla med förhandlingar om vad det kostar att hamna med en länk åt en kund på en PR8 sida.
Dessutom är det ju ett system som inbjuder till att sänka relevansen starkt, relevansen måste på sikt vara det allra viktigaste med en sökmotor.

Är man en van google användare ger mig fanken på att man börjat tröttna på att samma (ej relevanta) sajt kommer upp som etta inom det område man gillar eller är verksam i.
Ordnar inte sökmotorerna detta så tröttnar snart besökaren och vem har vunnit då?

Till sist, läste precis på ett annat ställe om att det gnälldes att det svårt att komma förbi wikipedia i serpen, den var en bromskloss mot plats 1. Det torde finnas en anledning och det är att den är relevant för sökningen, ger besökare kanske hela eller delar av vad de vill ha, frågan är hur många serp jagare som tänker på det, att verkligen kunna erbjuda innehåll med substans i!
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-04, 16:13 #10
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:

Vad är det som är dirty med att jobba med länkar!?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
seo-företag, seo-proffs

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017