Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia nere

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-23, 00:43 #91
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Jag håller med patrikweb här, varför har de inte investerat i en vettig serverhall i tex något "överblivet" bergrum? Där man kan stuva in Generatorer och gud vet allt man kan behöva utan att länsantikvarien får huvudvärk

tex vet jag att en för mig okänd aktör (jag har nuvarande firmanamn men inte hittat nån webbsida) håller på/skall börja att bygga serverhall i en nedlagd civilförsvarscentral i stockholmstrakten.
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 08:17 #92
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
tex vet jag att en för mig okänd aktör (jag har nuvarande firmanamn men inte hittat nån webbsida) håller på/skall börja att bygga serverhall i en nedlagd civilförsvarscentral i stockholmstrakten.
I stil med Bahnhofs pionen?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 09:03 #93
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Det är Tieto som bygger. De hyr en 20.000 kvadrat stor berganläggning
av Fortifikationsverket.

Själv ser jag fler nackdelar än fördelar att bygga datacenters i bergrum.
Visst kan det imponera på kunderna, men när man tänker lite längre..

Vad händer när vattenpumparna slutar funka? Hur är radonhalten där nere?

Sen krävs det enorma investeringar för att bygga in ventilation och kyla i
sådana anläggningar att det blir svindyrt för kunden.

En vanlig industrilokal ovan jord kan ge både större och billigare utrymme.

Som någon skrivit här tidigare: Om en atombomb slår ner har vi lite viktigare
saker att tänka på än om vår server fortfarande rullar..

Senast redigerad av KristianE den 2010-05-23 klockan 09:06
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 12:58 #94
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
När det gäller er så hjälper inte något om man inte har kunskap, klarar man inte ens av några 100Mbit eller någon Gbit DDoS så är det problem.

Jag har fått över 5Gbit DDoS utan ha några problem, om man nu har stora DDoS just mot DNS infrastruktur får man ju se till att ha flera anycast noder.

Se till att endast routra Svensk trafik emot vissa och liknande för skydda att det blir totalt stopp.

På vissa noder filtrera ut att endast tillåta TCP 53 lång i core samt sätta en microflow policy för SYN.

Största problemet är inte DDoS attacker utan inkompetens att hitta lösningar för skydda sig.
Med all respekt för dina kunkaper Patrik, men du har inte en jävla aning om vad som Loopia och andra svenska webbhotell just nu drabbas av vad gäller attacker och omfattningen av dessa. Att sitta ooch spy på konkurrenter är ju föga konstruktivt eller seriöst.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:00 #95
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
JensS, om PatrikWeb inte har rätt borde väl någon ha sänkt honom. Han borde vara ett attraktivt mål, och ingen har ju grejat ner honom. Rent generellt förbjuder den svenska jante lagen att kritisera folk.
Ovanligt dumt uttalande. De som just nu agerar mot en rad svenska hostingleverantörer priroiterar knappast en garderobsverksamhet... De vill upppnå maximal skada och störa så mycket de kan. Att då ge sig på t.ex. Patrikweb känns ju som en taskig prioritering.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:05 #96
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Ovanligt dumt uttalande. De som just nu agerar mot en rad svenska hostingleverantörer priroiterar knappast en garderobsverksamhet... De vill upppnå maximal skada och störa så mycket de kan. Att då ge sig på t.ex. Patrikweb känns ju som en taskig prioritering.
Hur kan du veta detta så säkert? Hur kan du veta vilka mål folk har och varför? Eller du bara gissar och förutsätter att det är så?
Men det handlar ju inte om detta, du anmärker ju på mitt minst viktiga inlägg i tråden. Kommentera gärna istället mitt inlägg gjort efter istället.

Det handlar ju inte om att om man blir ett stort hosting företag så blir man ett bra mål att attackera och eftersom företaget är så stort och känt kan man inget göra åt det hela utan attacker som sänker är något man får leva med, och man får helt enkelt stoppa huvet i sanden när det händer.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-23 klockan 13:10
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:07 #97
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Problemet är väl att Loopia inte klarar av den verklighet som råder på Internet, samma verklighet som fanns redan på tidigt 90-tal. Hackare har funnits lika länge som telefonen. Säljer man en produkt så ska den fungera i den miljö där den är tänkt att användas.

Därför tror jag det riktas så hård kritik mot dem, och inte hackarna. Men självklart är inte de som genomför attackerna oskyldiga.
Jag förstår inte vad du menar riktigt...

Asen som gör detta borde hängas ut på landets torg och fri tilldelning av sten och tomater borde finnas. Loopia och andra drabbade har nog gansksa hyfsad koll på den verklighet som råder, men samlade och väl organiserade angrepp är svåra att hantera.

Om någon skkulle utsätta våra telefonnät för motsvarande typ av attacker skulle du nog förvånas över hur uselt telfonin skulle fungera. Överbelastningsattacker i telefonisammanhang förekommer faktiskt, men de är av naturliga skäl hyfsat ineffektiva och mycket lätta att spåra och komma till rätta med (förutom att de oftast kostar angriparna pengar). Tycker jämförelsen haltar betänkligt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:12 #98
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Hur kan du veta detta så säkert? Hur kan du veta vilka mål folk har och varför? Eller du bara gissar och förutsätter att det är så?
Men det handlar ju inte om detta, att om man blir ett stort hosting företag så blir man ett bra mål att attackera och eftersom företaget är så stort och känt kan man inget göra åt det hela utan attacker som sänker är något man får leva med, och man får helt enkelt stoppa huvet i sanden när det händer.
Tja... Om jag skulle publicera det jag VET skulle diskussionen ta slut här och nu, men av skäl som torde vara uppenbara för de flesta så kan jag inte det.

Ett direkt svar på din fråga är att jag med stor säkerhet VET i just dessa fall vad det rör sig om och att kalla dem för folk är allt för vänligt, kräk passar klart bättre.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:19 #99
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Ovanligt dumt uttalande. De som just nu agerar mot en rad svenska hostingleverantörer priroiterar knappast en garderobsverksamhet... De vill upppnå maximal skada och störa så mycket de kan. Att då ge sig på t.ex. Patrikweb känns ju som en taskig prioritering.
Jag levererar infrastruktur i en hög städer och flera län/kommuner, samt även mycket iptele trafik för företagskunder som kör voip växlar.

Så du har inte en aning hur många kunder som finns eller antal bredbandskunder man har.

Och du har 0 koll på DDoS, största andelen DDoS kommer för folk har tråkigt eller någon inte gillar en sida. Eller att någon har tjaffsat lite på IRC med någon.

Jag har analyserat massa DDoS, bara lagra dom IP som attackerar. Dom oftast redan hackade burkar så dom brukar vara lätt att hacka med och då få fram info om botnät och hur det funkar.

Eller helt enkelt själv kunna stänga ner det.

Eller bara sätta upp fejkade burkar mot nätet och låta dom bli hackade och sedan analysera koden och få reda på nya botnät.

Man märker att i stort sätt alla DDoS attacker är amatör, visst dom kan vara på jävla massa Gbit. Men har man kunskap kan man sänka ett nät på betydligt mindre och ibland på enstaka Mbit om man vet hur man ska utforma attacken istället.

Att ge sig på Loopia är säkert någon unge som har tråkigt som gör det med ändå ett rätt litet botnät.

Och det borde även kunna stämma bra tanke många attacker har varit på helg och kvällar/nätter.

För vill man göra skada gör man ju inte saker sent på kvällen/natten, om man inte endast vill jävlas med Loopias personal.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:30 #100
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
.

Och du har 0 koll på DDoS, största andelen DDoS kommer för folk har tråkigt eller någon inte gillar en sida. Eller att någon har tjaffsat lite på IRC med någon.

Att ge sig på Loopia är säkert någon unge som har tråkigt som gör det med ändå ett rätt litet botnät.
Nej Patrik, det har jag inte. Jag vill inte säga att jag har totalt koll heller, för det har ingen. Inte heller vill jag på något sätt förringa dina kunskaper, jag vet att de är goda, men du har fortfarande inte en jävla aning vad som just nu pågår. Det var bara det jag menade.

Ungar kan det säkert vara många gånger, det är sant, men inte denna gång.

Sedan att skriva att man själv går in och tar över hackade datorer och "slår tillbaka" är ju intressant, då sänker man sig till kräkens nivå. Om din dator hackas av kräk, ska jag då ha rätt att härja fritt i din dator? Det är inte så vår svenska lagstiftning ser ut...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017