FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, världens krångligaste rubrik.
Men jag undrar hur man bokför en inkomst som saknar ursprung? Ett exempel: Jag driver en webbshop. Köper produkter som kommer paketerade, packar upp dem och säljer dem i webbshopen. Paketeringen som produkterna kommer i hittar jag världens grej för att med enkla medel göra om och sälja, också detta i min webbshop. Då har jag alltså prylar (omgjorda pakekteringar) som saknar ursprung. Är det något man borde tänka på ang detta, eller är det grönt och bara köra? Jag frågar för att inte hamnar i några krångligheter med bokföringen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad menar du med saknar ursprung? Du köper in saker som du packar upp ur paketet och säljer, sedan säljer du paketen?
Exempel: Jag köper en glass. Jag säljer glassen i min glasskiosk, och omslagspappret till glassen i min webshop? Isåfall har ju både glassen och omslagspappret samma ursprung, eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, ursäkta, jag rör till det igen...
Det var dåligt exempel. Låt säga att jag skapar en produkt som inte har några materialutgifter för mig. Vad ska vi ta, lingon, blåbär? Eller en råvara som jag varit på någon industri och tjatat mig till gratis, förädlar sedan denna och säljer dyrt. Hur bokför man något dylikt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Är väl samma som om jag köper in en dator, plockar ut delarna, säljer delarna för sig, chassit för sig, och förpackningen för sig. Det är ju fortfarande samma ursprung (jag köpte dem från samma leverantör). Om jag sedan målar en tavla på kartongen och säljer den för miljonbelopp är det väl fortfarande helt vanlig försäljning (3010). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har du inga omkostnader för produkten så har du j**ligt bra vinstmarginal bara (100%), inga konstigheter alls
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Om det är hantverk och han håller ett stort lager så borde det finnas något sätt att ta med det i bokföringen, eller?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Hur har produkten "uppstått", har du fått den till skänks från en leverantör som "utrangerat" den, det spelar mindre roll, det är bara att bokföra som en försäljning.
Om du vill ha kontroll på hur mycket du har sålt av just denna typ av produkt så kan du lägga upp ett särskilt försäljningskonto, om du inte har artikelregister ui ditt bokföringsprogram. Inköpskostnaden 0 SEK, har inte skattmasen några problem med, snarare tvärtom, de kommer att älska dig..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, tackar!
Trodde i min naivitet att det fanns strikta kontroller på detta och att de använda kontrollen för att kontrollera, tja kanske penningtvätt eller andra skumma saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Ja skatteverket kontrollerar om du har kostnader för en produkt som är omotiverade elelr inte redovisar intäkter, men i ditt fall var det tvärtom, du har inga kostnader för produkten och vill registrera intäkter, drömläge ....
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|