Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säkrare utan Antivirus program?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-27, 06:30 #11
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Om man själv anser sig ha hygglig koll tycker jag det är förståeligt att man inte vill köra antivirus, speciellt om man sitter på en trög netbook eller liknande.

Däremot skulle jag aldrig våga köra utan antivirus i ett företagsnät där andra än jag klickar på allt som går att klicka på för att se vad som händer.. det stoppar en hel del skit. Men visst äter det prestanda, otroligt mycket. Just McAfee är väl än av de allra värsta på den fronten idag, Symantec var en riktig resurs-ätare förr men de nyaste versionerna är bättre.

En vackrare lösning är att vitlista det man vill ska tillåtas med checksummor på körbara filer och förbjuda allt annat. Finns stöd för det från (minst) XP och uppåt men det är få som använder det.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 08:32 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag förutsätter att det handlar om WindowsOS och att då köra utan antivirus på en dator som används för surfning och/eller är direkt kopplad till internet är inte speciellt klokt. Erfarenheten visar att det med jämna mellanrum dyker upp virus på "normala" webbsidor utöver detta så finns det de som sprids via internet, ta slammer som exempel. Visserligen en SQL-mask men det finns fler kompisar till den som inriktar sig på WindowsOS. Det räcker med att MS lyckas taska till det igen så är det dags för nästa. Jag kommer inte ihåg på rak arm vad viruset hette som attackerade WinXP SP1 men jag minns mycket väl att man inte ens hann tanka hem SP2 över Telias ADSL innan burken infekterats och bootats om. Risken för att det ska hända igen anser jag vara större än vad jag vill riskera. Hur andra resonerar är upp till dem men jag skulle aldrig vilja vara den som släpar med mig ett virus till jobbet, till kund eller någon annan för den delen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 08:35 #13
Westmans avatar

Westmans avatar

Vitlistning är idag en utopi på "vanliga" maskiner däremot är det en intressant teknik för att skydda system som inte uppdateras så ofta. MSB säger samma sak.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 08:40 #14
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Jag kör med vitlistning (Software Restriction Policies) på min lilla bärbara hemma med XP, helt out-of-the-box. Om bara MS gjort ett smidigare gränssnitt för att hantera det så hade nog fler kunnat använda det.. Men så bökigt är det inte att manuellt lägga till vitlistning för sådant som man vill köra.

Fler och fler företag kommer att göra det iom att Microsoft pushar för det nu, numera med namnet AppLocker. För att använda AppLocker behöver datorn dock vara medlem i en domän, det krävs inte med SRP i XP :-I
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 09:00 #15
Hellsings avatar
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
Hellsings avatar

Reg.datum: Aug 2007
Det var bra många år sedan jag hade ett antivirus som verkligen drog ner prestandan på min dator. Tror det var "Telia säker surf" det var frågan om då, vilket är F-secure som för tillfället enligt egen utsago körde flera sökmotorer parallellt med varandra.

Sedan intåget av sandlådorna bland antivirus har jag aldrig haft något problem med prestanda. En normal dator klarar ju av det utan att det märks. En trög liten netbook må vara en sak, men där är ju det mesta segt.

Sandlådan är ju det bästa som har hänt antivirus och en teknik som är väl värd att utveckla vidare.
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 09:25 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Maskar är en helt annan sak, SQL slammer har fortfarande aktivitet på internet.

http://www.connect2ip.se/worm1.jpg
http://www.connect2ip.se/worm2.jpg
http://www.connect2ip.se/worm3.jpg

Men ser inte risken att få en mask är större än virus, har man ett opatchat system så har man ändå problem med eller utan antivirus. Bara möjlighet att minska skadan i vissa fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 13:36 #17
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Min åsikt är , att man kan skippa antivirusprogrammen, men det finns människor som har dåligt kunskap och surfvanor som kräver antivirusprogram.

En sak som jag har börjat med, är att surfa med ett OS i Vbox. Men det kräver en modern dator för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Undrar om det inte är säkrare att köra utan Antivirus?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ant...orer-1.1081580

Någon som har blivit drabbad?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 13:37 #18

Norton 200x dra suger ner datorn något grymt..

Citat:
Ursprungligen postat av Hellsing Visa inlägg
Det var bra många år sedan jag hade ett antivirus som verkligen drog ner prestandan på min dator. Tror det var "Telia säker surf" det var frågan om då, vilket är F-secure som för tillfället enligt egen utsago körde flera sökmotorer parallellt med varandra.

Sedan intåget av sandlådorna bland antivirus har jag aldrig haft något problem med prestanda. En normal dator klarar ju av det utan att det märks. En trög liten netbook må vara en sak, men där är ju det mesta segt.

Sandlådan är ju det bästa som har hänt antivirus och en teknik som är väl värd att utveckla vidare.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 18:25 #19
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Jag vägrade också använda antivirusprogram innan jag blev rekommenderad Nod32. Det drar inga systemresurser och segar inte ner datorn. Idag klarar jag mig inte utan ett antivirusprogram.

Jag är en nyfiken person och gillar att klicka på sådant som jag vet kan vara dåligt för min dator. Jag laddar ner massor av freeware, shareware och plugins från okända utgivare. Till datorspel laddar jag ner moddar och skumma lösning när äldre spel inte vill starta på en nyare dator, osv. Nod32 är dock alltid snabb med att påpeka hur korkad jag är och att sätta stop för varje katastrof som jag försöker att orsaka på min hårddisk.

Om man behöver ett virusprogram eller inte, beror naturligtvis på hur man använder datorn. Om virusprogram är bra eller dåliga beror på vad det är för virusprogram. Att det finns dåliga antivirusprogram är enligt mig ingen anledning att köra utan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 19:33 #20
LRantalainens avatar
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem

LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem
LRantalainens avatar

Måste instämma med Gustav, Nod32 är underbart och inte alls prestanda krävande utan körs lätt på äldre datorer utan problem. Pratar om real-time skyddet, scanna igenom hårddiskarna kunde väl varit snabbare. Jag kanske har för många diskar

Är det någon som har koll på Kaspersky? Verkar lovande det jag hört.
LRantalainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017