FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ett direkt svar på din fråga är att jag med stor säkerhet VET i just dessa fall vad det rör sig om och att kalla dem för folk är allt för vänligt, kräk passar klart bättre.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bara för att man inte klarar av ddos:en ska man inte kalla folk för kräk, den människosynen tycker jag inte speciellt mycket om. För att vara supermoderator tycker jag du uttrycker dig lite olämpligt. Senast redigerad av Danielos den 2010-05-23 klockan 13:53 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Så du har inte en aning hur många kunder som finns eller antal bredbandskunder man har. Och du har 0 koll på DDoS, största andelen DDoS kommer för folk har tråkigt eller någon inte gillar en sida. Eller att någon har tjaffsat lite på IRC med någon. Jag har analyserat massa DDoS, bara lagra dom IP som attackerar. Dom oftast redan hackade burkar så dom brukar vara lätt att hacka med och då få fram info om botnät och hur det funkar. Eller helt enkelt själv kunna stänga ner det. Eller bara sätta upp fejkade burkar mot nätet och låta dom bli hackade och sedan analysera koden och få reda på nya botnät. Man märker att i stort sätt alla DDoS attacker är amatör, visst dom kan vara på jävla massa Gbit. Men har man kunskap kan man sänka ett nät på betydligt mindre och ibland på enstaka Mbit om man vet hur man ska utforma attacken istället. Att ge sig på Loopia är säkert någon unge som har tråkigt som gör det med ändå ett rätt litet botnät. Och det borde även kunna stämma bra tanke många attacker har varit på helg och kvällar/nätter. För vill man göra skada gör man ju inte saker sent på kvällen/natten, om man inte endast vill jävlas med Loopias personal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ungar kan det säkert vara många gånger, det är sant, men inte denna gång. Sedan att skriva att man själv går in och tar över hackade datorer och "slår tillbaka" är ju intressant, då sänker man sig till kräkens nivå. Om din dator hackas av kräk, ska jag då ha rätt att härja fritt i din dator? Det är inte så vår svenska lagstiftning ser ut...
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Om det är personligt mot Loopia så lär dom har retat upp någon riktigt mycket, om det då inte är något utpressningsförsök. Men då har dom ändå problemet att dom skulle lagt mer pengar på klara DDoS istället för bli utpressade. Men ett företag som inte ens inversterar i riktigt reservkraft är svårt att ta seriös att dom försöker lösa problemet. Har inte sagt något om "slå tillbaka" eller härja fritt, man kan mer se det som forskning och förebyggande syfte. Sedan många burkar är från länder som typ inte ens har några lagar. Det är inte burken i sig som är intressant utan koden för botnätet om man säger så, och det tillhör ju inte ägaren om man ska se det på litet konstigt sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
kan dock inte se att:
Citat:
Citat:
Citat:
Men om jag själv ska säga något, eventuellt negativt i frågan, så måste jag ju säga rent spontant, utan att ha underbyggt det alls, klarar man inte av att konfiga mysql servrar som sverige största webbhotell, och inte förstå eller inse vikten av reservkraft, hur ska man då förväntas klara av attacker eller förebygga dom? Det ska tolkas som en spontan tanke/reaktion och inte som kritik eller smutskastning. Jag anser att det inte är till försvar utan tvärtom, dom borde ha kunskapen, ekonomin och erfarenheten att klara av attacker bättre än någon annan. Senast redigerad av Danielos den 2010-05-22 klockan 23:57 Anledning: Meningsbyggnadsfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Sedan kan man väl tillägga att Loopia hade ett resultat på nästan 6 miljoner 2008, inte sett för 2009 ännu.
Så inte ett litet företag som inte har haft ekonomiska möjligheter för lösa problem. Fast ett företag som inte ens vill lägga 50-150k på en generator har inte så stort förtroende. Att skylla på att dom sitter i k-märka lokaler visar bara hur dum man ens får vara att placera en sådan verksamhet i ett sådant hus från början. Och sedan finns det gott om inkapslade generatorer som kan stå ute eller på tak. Så dom kan ju inte kalla sig ett seriöst företag, känns som mer att dom skiter fullständigt i kunderna och har som mål att göra så mycket vinst på så billig lösning som möjligt. Man tycker ju något borde ha ändrats efter alla år, det som har hänt att dom fått lite olika ägare. Men på infrastruktur verkar det stå helt still. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag håller med patrikweb här, varför har de inte investerat i en vettig serverhall i tex något "överblivet" bergrum? Där man kan stuva in Generatorer och gud vet allt man kan behöva utan att länsantikvarien får huvudvärk
tex vet jag att en för mig okänd aktör (jag har nuvarande firmanamn men inte hittat nån webbsida) håller på/skall börja att bygga serverhall i en nedlagd civilförsvarscentral i stockholmstrakten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Guest
|
|||
![]() |
Svara |