Hårdvarumässigt är ju HTC Desire nästan dubbelt så snabb som iPhonen, och det är en telefon som är väldigt mycket öppnare och friare. Men det är givetvis en smaksak. Själv är jag väldigt nöjd med min HTC Desire.
När det gäller mobilval spelar väl också din användning av tjänster in. Är du Mac-användare fullt ut, använder mobile.me och iTunes är såklart en iPhone ett taktiskt val. Använder du mycket Google-tjänster och kanske inte direkt älskar iTunes, så faller sig ju Desire mer rätt.
En grej att påpeka är att HTC Desire via operatör (iaf med 3) är en helt generisk telefon, utan någon som helst anpassning eller operatörslås. Så på den punkten blir det ingen skillnad mot att köpa telefonen på Elgiganten.
Sen brors det på hur mycket du ringer för, om det är lönt att köpa den via operatör. Jag betalar ungefär 5-6.00 per månad med 3 och har tecknade ett pott-abonnemang på 18 månader för en femhundring.
Då fick jag telefonen på köpet, utan någon extra kostnad. Förutom det överpris jag betalar för samtalsminurerna
En nackdel med operatörsköpt telefon är att telefonen försäkringsmässigt är värd 0:-