Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är web-scraping lagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-05, 18:23 #7
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Det framgår en viss skillnad som gör att det är mer ok att läsa av FM-bandet än att läsa direkt från webben.

Jag kan inte säga ifall det du gör är lagligt eller inte, men jag kan kanske peka dig i rätt riktning. Det finns / fanns något som kallas katalogskydd i Sverige vilket hade viss inverkan på hur man fick kopiera data från andra. Eftersom katalogskyddet varierade mellan länder (även inom Norden) kom EU in med ett nytt direktiv, "databasdirektivet". Huruvida det är implementerat i Sverige vet jag ej.

Du kan läsa mer om databasdirektivet: http://en.wikipedia.org/wiki/Database_Directive. skydd

Om katalogskyddet går följande att läsa på wikipedia:

"
Katalogskydd
I 49 § stadgas följande (i dess formulering som har gällt från och med 1995). [24]
Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten.
Rätten enligt första stycket gäller till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet framställdes. Om arbetet har gjorts tillgängligt för allmänheten inom femton år från framställningen, gäller dock rätten till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet först gjordes tillgängligt för allmänheten. [...]
Avtalsvillkor som utvidgar framställarens rätt enligt första stycket till ett offentliggjort arbete är ogiltiga.
Genom katalogskyddet kan alltså ett arbete, som saknar upphovsrättsligt skydd (då det inte når verkshöjd), ändå vara skyddat." http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige

Alternativt söker du upp en jurist som är duktig på immaterialrätt =)

Det tråkiga med många fall som berör immaterialrätt, som t.ex. blocket vs. allaannonser, är att de nästan alltid görs upp i godo ='(
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017