Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är web-scraping lagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-06, 21:25 #21
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Jag skulle nog skriva och fråga radiokanalerna om det är ok för dem att du ger dem lite gratis-reklam på din hemsida i utbyte mot att du får spindla deras "spelas just nu". Vem tackar nej till lite seriös gratisreklam?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-06, 23:26 #22
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag skulle nog skriva och fråga radiokanalerna om det är ok för dem att du ger dem lite gratis-reklam på din hemsida i utbyte mot att du får spindla deras "spelas just nu". Vem tackar nej till lite seriös gratisreklam?
Radiokanalerna har som sagt givit mig OK, så det behöver jag inte bekymra mig över.

Reklam tar jag ett stort avstånd från (möjligt att jag får äta upp de senare). Alla intäkter på siten måste i något fall gynna användaren, te.x genom beta-funktioner, reklam gör det inte.

Sedan så tror jag inte att kanalerna tjänar så mycket på eventuell reklam från min site, då siten inte är tillräckligt stor.
Jag har idag förvisso direktlänkar till varje radiokanal, vilket jag tycker borde räcka.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 13:47 #23
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Är det lagligt att använda sig av web-scraping inom backend, dvs ta webbplats info i ett script och aldrig publicera informationen?
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 15:31 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm Visa inlägg
Är det lagligt att använda sig av web-scraping inom backend, dvs ta webbplats info i ett script och aldrig publicera informationen?
Tja, om du inte heller säljer den så blir det svårt för upphovsrättsinnehavaren att göra något.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 15:47 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Finns ju olika sätt att komma förbi vissa lagar genom att använda flera lagar emot varandra för komma ifrån alla.

Exempelvis kan du ju låta en bekant hämta alla data från alla sidor du vill genom ett oskyddat wlan. Som du själv sedan lyssnar av trafiken.

Då har du fått läsa av all data helt lagligt.

Men stora frågan är om ens en låttitel kan uppfylla ett katalogskydd, kanske om det är en komplett lista men inte en lista med enstaka låtar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 12:56 #26
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Tjena!

Lånar denna tråden lite då jag har en fråga som är liknande denna.

Säg att man plockar artiklar från RSS feeds från någon nyhets-site, publicerar en kortare version på sin egen sida och därefter en direktlänk till denna artikel där användaren får klicka för att läsa hela artikeln.

Är detta OK? Måste man fråga om lov först? Vet ju att det finns siter som pysslar med detta idag men är det bara för att ingen egentligen bryr sig? Det gynnar ju faktiskt den site man plockar infon från. Och om man dessutom inte publicerar _hela_ artikeln så borde det ju vara ännu mer OK.

Någon som vet?
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 16:15 #27
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Tjena!

Lånar denna tråden lite då jag har en fråga som är liknande denna.

Säg att man plockar artiklar från RSS feeds från någon nyhets-site, publicerar en kortare version på sin egen sida och därefter en direktlänk till denna artikel där användaren får klicka för att läsa hela artikeln.

Är detta OK? Måste man fråga om lov först? Vet ju att det finns siter som pysslar med detta idag men är det bara för att ingen egentligen bryr sig? Det gynnar ju faktiskt den site man plockar infon från. Och om man dessutom inte publicerar _hela_ artikeln så borde det ju vara ännu mer OK.

Någon som vet?
Driver http://newly.se som är precis det du beskriver. Hämtar RSS flöden från andra sajter, och publicerar länkar tillbaka till ursprungssajterna tillsammans med den korta beskrivningen från RSS-artiklarna (ej innehållet i artiklarna).

Alla jag pratat med av "källorna" (vissa behagar inte svara, detta har jag tagit som "tyst accept" ;-)) ser det precis som du säger, att det gynnar dom mer än någon annan och har varit positiva eller likgiltiga inför det.

Det finns ganska många sidor som gör just detta, både Europeiska och Amerikanska, och jag har inte hört om några problem. Det är ju trots allt inte olagligt att skriva ett blogginlägg där man exempelvis länkar till en artikel på Aftonbladet och citerar dom 3 rader ur artikeln. Detta är i princip exakt samma sak, en länk med ett kort utdrag/citat.

Så länge man är duktig på att ge cred till källorna och vara tydlig med var artiklarna lever och härstammar ifrån så är det nog helt ok, ibland t.o.m. uppskattat!

Det man får akta sig för är att publicera hela artiklar rakt av, att inte skriva källor, att publicera bilder, att lägga på egna ramar eller iframes (ej olagligt men lär irritera källorna). Det bör vara helt tydligt för besökarna vem som "äger" artikeln, upplever besökaren att det är en artikel från din site så är du nog ute på väldigt tunn is.

http://newly.se blir ju faktiskt en källa för trafik till alla som finns med där, så länge man inte trampar på tår eller är rent av fräck så är det nog ok.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 19:40 #28
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Oftast är det nog OK, men Sveriges Radio skriver uttrycklingen att det inte är tillåtet:

"Materialet som tillhandahålls via RSS är enbart för personligt och icke-kommersiellt bruk."
  Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017