Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Enskild firma - Hur går man till väga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-01, 13:43 #1
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Standard Enskild firma - Hur går man till väga?

Tjenare.
Har läst en hel del om företagande, enskilda firmor, f-skattsedel och sådant.
Jag är inte jätte sugen på egen firma just nu iaf, men jag har tänkt att om jag nu skulle starta en egen firma, kan jag göra som dessa punkter frivilligt, utan att någon höjer ett ögonbryn eller så?

1. Min enskilda firma tjänar ca 50 000 kr en månad.
2. Firman har inte så stora avgifter, jag t.ex jobbar på min egna dator osv, hemma. Så avgifter kanske blir 5 000 kr / mån om äns det.
3. Kan jag t.ex ta ut en fet lön på 20 000 kr till mig själv? ( Bara jag som är anställd i firman ).
4. Kvar har jag ca 25 000 kr, som jag lägger på" firmans bankkonto.
5. Jag är ej myndig än ( 18 ), men det går bra att skriva allting i föräldrars namn osv, om de går med på det och man skriver lixom ett avtal att dom kanske får 10% av vinsten i företaget per månad? Då får dom ju 5k lixom och de dära 5 tusen, de går från punkt nr 4.

Vad är bra o veta / gå tillväga? Hade ni F-skattsedel från början? Ska jag vänta tills jag blir 18 och starta enskild firma / företag eller hur & vilka tankar & åsikter har ni?
Tacksam för svar då jag är rätt intresserad men inte har ngt sug efter det här än. :/
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 13:58 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

På det du fakturerar ska du betala moms, jag antar att det är 50 000kr exklusive moms, dvs 62 500kr inklusive moms.

Dina avgifter bör även dessa vara exklusive moms, dvs 6 250 inklusive moms.

På de 62 500 kronorna är 12 500kr utgående moms, på de 6 250 kronorna är 1 250 ingående moms. Du tar utgående moms minus ingående moms för att se vad du ska betala (eller få tillbaka). 12 500 - 1 250 är 11 250 kr, vilket du ska betala i moms.

Dina 62 500 kronor ska alltså täcka både 11 250kr i moms, och 5 000kr i avgifter. Kvar får du 46 250kr. Detta är din vinst, och ska behandlas som "lön".

På detta ska du betala egenavgifter och skatt. Totalt sett handlar det om ca 50%, vilket gör att du får behålla ungefär hälften, dvs 23 125kr. Dessa pengar är dina att göra precis vad du vill med.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 14:27 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
På det du fakturerar ska du betala moms, jag antar att det är 50 000kr exklusive moms, dvs 62 500kr inklusive moms.

Dina avgifter bör även dessa vara exklusive moms, dvs 6 250 inklusive moms.

På de 62 500 kronorna är 12 500kr utgående moms, på de 6 250 kronorna är 1 250 ingående moms. Du tar utgående moms minus ingående moms för att se vad du ska betala (eller få tillbaka). 12 500 - 1 250 är 11 250 kr, vilket du ska betala i moms.

Dina 62 500 kronor ska alltså täcka både 11 250kr i moms, och 5 000kr i avgifter. Kvar får du 46 250kr. Detta är din vinst, och ska behandlas som "lön".

På detta ska du betala egenavgifter och skatt. Totalt sett handlar det om ca 50%, vilket gör att du får behålla ungefär hälften, dvs 23 125kr. Dessa pengar är dina att göra precis vad du vill med.
Jaha, nu börjar jag förstå lite.
Men om jag tar ut dessa 23 125 KR, hur mkt har firman kvar till sig själva då?
Är det av firmans pengar som blir kvar, eller av de dära 23 125 kr som jag betalar "lön/avtals pengarna" till mina föräldrar,om de står på firman?
Oläst 2010-04-01, 15:08 #4
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Du fakturerar 50.000 kr ex moms (62.500 ink moms betalas av kund)
Utgifter på 5.000 ex moms
Positivt resultat på 45.000 varje månad.

Momsen på dina intäkter minus momsen på dina kostnader 12500 - 1250 (om kostnadernas momsats är 25%) skall gå till skatteverket efter varje momsdeklaration, vanligtvis varje kvartal.

För att du skall kunna ta ut 20.000 helt vitt är det rimligt att 25.000 läggs undan för skatt + egenavgifter .

Det kan vara bra att ha kvar rörelsekapital i firman, man skattar inte förrän efter årets slut så var noga med att inte talla på skattepengarna.

Vissa månader har du mindre intäkter och andra kan du ha mer och kostnaderna kan också variera, så det gäller att ha en god affärsplan.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 15:21 #5
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

När du har enskild firma är det ingen skillnad på "firmans pengar" och "mina pengar".
Det enda som gäller är att pengar som används i firman inte räknas som "lön" och därför behöver du inte betala egenavgifter och skatt på de pengarna innan du använder dem.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 19:37 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Även om skatteverket använder begreppet "vinst" högst felaktigt i sin beskrivning så är det här fråganom "bruttovinst" eller "täckningsbidrag" (TB) om man använder ett annat mer korrekt begrepp.

Detta "täckningsbidrag" ska även användas för att täcka fasta kostnader som telefonabbonemang, hyra, hjälp med bokföring från bokföringsfirman m.m.

Jag skulle även rekommendera att du ha ett eget bankkonto för "firman" så du verkligen skiljer på dina "privata" pengar och "firmans" pengar.

Firmans pengar bör du se till att ha kvar på bankkontot så länge som möjligt så du har råd att betala skatter, moms och andra avgifter och kostnader.

Tänk på att alla kostnader för dator, mobiltelefon m.m. kan du normalt deklarera som kostnader i firman och du får då tillbaks moms och du får även räkna bort dessa kostnader innan ditt verkliga resultat (de som du ska använda som underlag för beräkning av skatten) beräknas i firman.

Tyvärr har skatteverket skiljt på begreppen så det blir maximalt förvirrande när man jämför skillnader mellan enskild firma och Aktiebolag. Denna skillnad tycker jag är en styggelse utan dess like, då enskilda företagare luras att tro att de gjort vinst fast de bara tagit ut lön.

Men definitionsmässigt så är "vinst" det som blir kvar av din verksamhet när alla kostnader är borträknade, dvs omkostnader, hyra, telefonabbonemang, lön, egenavgifter, nettomoms och inkomstskatt.

Tänk på att skattverket inte har "rätt" bara för att de påstår något, men det är viktigt att känna till hur de resonerar och hur man ska hantera deras krav på dig som enskild företagare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-01 klockan 19:40
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 10:56 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jätte mycket och bra text jag fick läsa.
Börjar som sagt förstå lite, sakta men säkert.
Jag har tänkt lite på 2sorters firmor, 1 där jag arbetar privat hemifrån, den andra ska vara en s.k måleri/taptserings firma.

Jag är 15 år, går det att ha min Mamma som "ägare" på firman eller hur blir det?
Mamma är btw Förtidspensionerad då hon har kroniska sjukdommar + att hennes höft är ur led, och skall snart opereras igen (andra gången på 10år).
Vill jag starta firma ska det bli senast vid slutet av sommarn ifall jag får ordning på allt och det kommer mer sug.

Vad behöver min firma då? Ska jag ha firma eller f-skattsedel eller vadå?
Jag behöver ju inte någon advokat, revisor eller?
Jag tror nog jag kommer sköta det rätt bra, med tanke på att jag får hjälp utav er här på wn som skriver fullständiga och tydliga menningar och är villiga att hjälpa mig och andra, (ni är underbara), så det skall nog gå bra.

Skola, Firma, Skola, Firma..............pengar!!!
En av anledningarna till att jag är så pengar k.t är
1. Mitt samvete klarar inte att få 1000 kr av mina föräldrar äns.
2. Får jag pengar från ngn annan lämnar jag tbx dom, om de inte är present eller så.
3. Alltid velat klara mig på egen hand.
Oläst 2010-04-02, 11:01 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Om din mamma är förtidspensionär kan hon inte stå som ägare till en aktiv firma, FK blir lite sura då (snällt sagt).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 14:38 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Nja, nästan så att jag kan tänka mig, att fk ( Försäkringskassan ) blir lite griniga.
Men so what, vad spelar det för större roll om hon inte ska arbeta utan bara står som ägare på firman?
Lite dåligt, men samtidigt är ju det bra faktiskt.
Oläst 2010-04-02, 14:59 #10
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Nja, nästan så att jag kan tänka mig, att fk ( Försäkringskassan ) blir lite griniga.
Men so what, vad spelar det för större roll om hon inte ska arbeta utan bara står som ägare på firman?
Lite dåligt, men samtidigt är ju det bra faktiskt.
Om man äger ett företag så äger man och tar ansvar för det, aktiv eller ej.

Du kan äga en Enskild firma när du blir 16 år men då behöver du få tillstånd från överförmyndare.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017