Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund som inte betalar faktura - och inte går att kontakta

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-29, 23:36 #11
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är inte särskilt seriöst att ha 10 dagar betalningsvillkor. Normalt är 30 dagar, eller förskott. Du kommer aldrig att få ett inkassobolag att hjälpa dig före 30 dagar. Du kan exempelvis inte ta ut dröjsmålsränta eller påminnelseaavgifter före 30 dagar har gått från fakturadatumet. Man gör sig bara till åtlöje om man skickar påminnelse före 30 dagar.

Om du inte har väldigt speciella skäl att avtala om kortare betalningsvillkor är 30 dagar ska man undvika det, det är bara ett irritationsmoment för kunden och man måste alltid utgå från kundens behov i affärerna.
Lite OT: Men nu tror jag du talar i egen sak i form av leverantörsfakturor. Det finns ingen som helt lag eller annan mekanism som per automatik gör att det tillämpas 30 dagars betalningsvillkor, inte ens om ett företag har som policy att enbart reglera fakturor inom 30 dagar (eller mer) så måste detta avtalas.

Jag tillämpar, precis som många andra småföretagare 10 eller 15 dagars betalningsvillkor då man naturligtvis vill ha så bra cashflow som möjligt som småföretagare, framförallt om det rör sig om 100k-talsk kronor.

Däremot, om kunden upplyser mig om att det inte är möjligt för dom att "vända" en faktura på så kort tid (kan ju ha att göra med långsamma interna attestrutiner) så kan det hända att jag ändrar betalninsvillkor om jag finner det lämpligt. Tyvärr så betalar ju företag sällan i tid även om dom får 30 dagar.

Hur som helst - I det här fallet - Så skulle jag skicka fakturan skriftligt med post, kanske tom som rekommenderat brev för att säkerställa att du gjort ditt för att säkerställa att fakturan kommit fram. Jag skulle också skicka påminnelse med lagstadgad påminnelseavgift (Ca 8% ?) för att påvisa att det kommer bli dyrare för kunden om han faktiskt inte betalar.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017