FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Min erfarenhet av inkassobolag som använder 10 dagar (eller till och med 8 dagar har jag sett) så använder de B-post och slöar lite med postandet av fakturorna så man får fakturan i bästa fall samma dag som den ska betalas. Kunden kan falla tillbaka på 4 § i räntelagen som säger att man börjar räkna tiden den dag KUNDEN får fakturan inte från fakturadatumet som många tror att det gäller. "Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa." Sen kan leverantören inte hävda dröjsmålsränta eller påminneseavgifter förrän de 30 dagarna gått. Jag tycker det är fullkomligt onödigt att irritra kunderna i onödan, jag har hellre kunder som tycker de får justa villkor än kunder som är missnöjda med villkoren, sen får jag anpassa mitt pris så jag gör vinst i alla fall. Jag tycker Bineros nya stil med att de inte gärna skickar kunder på inkasso utan stänger kontot i stället är betydligt vänligare inställning till kunderna än vad inkassobolagen har. Det ska de ha all heder för. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-29 klockan 19:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad spelar det för roll i det här fallet om 30 dagar är brukligt? Editman skriver att han och hans kund hade kommit överens om fem dagar och då är det väl ändå fem dagar som gäller.
Förmodligen så har kunden accepterat den osedvanligt korta kredittiden, eftersom han aldrig har haft för avsikt att betala. Jag tycker personligen inte att man ska vara för snabb på avtryckaren och skicka saker till KFM om man inte måste. En obetald faktura betyder inte nödvändigtvis att kunden inte vill betala. Men finns det saker som tyder på att kunden är en skurk och han inte går att nå, så bör KFM vara enda lösningen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|