Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund som inte betalar faktura - och inte går att kontakta

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-29, 19:13 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Ojdå, jag har fått många fakturor på sexsiffriga belopp från några av nordens 100 största företag med 10 dagars betalning. Ska genast säga till dem att de är oseriösa, sen direkt därefter ringa till inkassobolagen och säga att avtalad 10 dagar betalningsvillkor inte gäller längre.

Conny, du är duktig men beroende på bransch är inte 30 dagar givet och dessutom så är det avtalade betalningen som gäller för dröjsmålsränta och påminnelseavgift, inget annat.
Jag brukar själv inte göra affärer om jag får kortare betalningsvillkor än 30 dagar. Men det finns brancher som har oligopol som man ändå tvingas in i det där träsket med korta betalningsvillkor.

Min erfarenhet av inkassobolag som använder 10 dagar (eller till och med 8 dagar har jag sett) så använder de B-post och slöar lite med postandet av fakturorna så man får fakturan i bästa fall samma dag som den ska betalas.

Kunden kan falla tillbaka på 4 § i räntelagen som säger att man börjar räkna tiden den dag KUNDEN får fakturan inte från fakturadatumet som många tror att det gäller. "Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa."

Sen kan leverantören inte hävda dröjsmålsränta eller påminneseavgifter förrän de 30 dagarna gått.

Jag tycker det är fullkomligt onödigt att irritra kunderna i onödan, jag har hellre kunder som tycker de får justa villkor än kunder som är missnöjda med villkoren, sen får jag anpassa mitt pris så jag gör vinst i alla fall.

Jag tycker Bineros nya stil med att de inte gärna skickar kunder på inkasso utan stänger kontot i stället är betydligt vänligare inställning till kunderna än vad inkassobolagen har. Det ska de ha all heder för.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-29 klockan 19:22
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 22:02 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vad spelar det för roll i det här fallet om 30 dagar är brukligt? Editman skriver att han och hans kund hade kommit överens om fem dagar och då är det väl ändå fem dagar som gäller.

Förmodligen så har kunden accepterat den osedvanligt korta kredittiden, eftersom han aldrig har haft för avsikt att betala.

Jag tycker personligen inte att man ska vara för snabb på avtryckaren och skicka saker till KFM om man inte måste. En obetald faktura betyder inte nödvändigtvis att kunden inte vill betala. Men finns det saker som tyder på att kunden är en skurk och han inte går att nå, så bör KFM vara enda lösningen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017