Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
Sen kan jag passa på att ställa den relevanta frågan: När vi genom historien har utvandrat till exempelvis USA, tror du att vi då kostade landet mer än vi gav tillbaks? Eller bidrog vi kanske till landets utveckling?
|
Vi kostade förmodligen USA några få ören och bidrog enormt till landets utveckling. En anledning till det är att de som utvandrade från Sverige var i huvudsak väldigt driftiga personer och inte stackars svältande bönder och pigor som den allmänna bilden av utvandrarna oftast ger. En stor orsak var även att Sverige inte hade religionsfrihet och många som inte ville följa den svenska statskyrkans normer blev förföljda. En stor grupp utvandrade således för att kunna utöva sin religion fritt.
När man byggde en järnväg i USA på denna tid fick järnvägsbolaget all mark runt järnvägen. Jag har för mig att de fick 10 km på var sida om järnvägen. Den huvudsakliga inkomsten för järnvägsbolagen var att sälja denna mark till bönder. Eftersom det inte fanns tillräckligt med bönder i USA fick järnvägsbolagen leta utanför landet för att hitta köpare till marken. Precis som alla bolag som behöver sälja något behöver de säljare. En sak de gjorde var att skicka säljare till Sverige. Sedan kan var och en räkna ut på egen hand hur de flesta utvandrar fick pengar till resan.