Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Revisor saltar fakturorna?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-17, 14:18 #1
PHREDATOR PHREDATOR är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Medlem

Standard Revisor saltar fakturorna?

Hej,
För att göra en lång historia kort så använder jag mig av en revisionsbyrå som i sin tur har revisorer som är egna under deras namn.
Det har börja gå lite knackigt för firman och då har ägaren bett revisorerna att salta fakturorna med (jobbad tid * 1.3) Detta har jag fått reda på av oberoende källor som sedan har bekräftats.

Detta har fått som följd att några revisorer (bland annat min) har lämnat firman och kör eget.
Jag följer såklart med och ber att få hämta ut mina papper (eftersom dom som lämnar blir av med nyckel med omedelbar verkan osv..)

Där är bakgrunden. Nu till det som är min fråga, jag fick sedan en slutfaktura från firman där jag var kund på ca 4000 jag tycker det låter mycket och går in för att be om underlag för fakturan.
Svaret jag får är att det finns inget underlag mer än antal verifikationer som jag har lämnat in. Då har dom räknat ut den arbetade tiden enligt följande (xxx verifikationer * 5 minuter) för att få ut antal timmar som är jobbade.

Nu undrar jag, kan det verkligen ta 5 minuter per verifikation ? Detta grundar sig såklart i upprinnelsen till detta, själva saltningen av fakturorna.

Jag har själv inte en blekaste aning om detta så någon med insyn får gärna svara.
PHREDATOR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 15:44 #2
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Det låter väldigt mycket med 5 min / verifikation. Om man antar att de har ca 5 min pauser / h så hinner de med 88 verifikationer per dag och anställd, vilket låter extremt lite...
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 15:49 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Det låter väldigt mycket med 5 min / verifikation. Om man antar att de har ca 5 min pauser / h så hinner de med 88 verifikationer per dag och anställd, vilket låter extremt lite...
Vissa kan ta betydligt längre än 5min...Men så länge allt stämmer (vilket det sällan gör) så borde man hinna på 5min.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 15:57 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Har du anlitat firman eller den enskilda revisorn? Har du fått ut dina papper? Se till att få ut dina papper först och diskutera fakturan sen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 16:02 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Att "salta" fakturorna är olagligt eftersom det är bedrägeri.

Hur har ni avtalat, är det avtalat att de ska debitera per timme så får man inte ändra detta utan att ett nytt avtal träffas med dig som kund.

Att de "estimerar" (dvs gissar) att du ska betala 4000 SEK på detta sätt är inte OK. Om de inte kan visa specifikation på verkligt arbetad tid så får de givetvis inte debitera på en höft.

Så du kan med fog bestrida fakturan med motiveringen att de inte har redovisat på ett korrekt sätt.

Det är inte ditt problem att de avskedat den revisor som du har förtroende för.

Från 1 Juli 2009 finns en ny lag om att man inte utan sakliga skäl får byta revisor. Om du vill behålla din revisor så har du all rätt att göra det.

Revisionsfirman har inte laglig rätt att behålla ditt bokföringsmaterial, det kan vara grovt bokföringsbrott. Du som företrädare för bolaget har alltid rätt till allt bokföringsmaterial, du kan begöra handräckning av kronofogden om de trilskas.

Be den revisor som du har förtroende för att ordna upp detta åt dig.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-17 klockan 16:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 17:15 #6
Medlem

Medlem

Det avtalet som finns säger 390:- /timme och att det endast debiteras den faktiska tiden. Därför känns det väldigt märkligt att det nu höftas fram en siffra som är 5 min per verifikation. Det betyder ju att det inte finns något underlag för hur många timmar som faktiskt är arbetat och det bör ju knappast vara mitt fel? Om dom inte håller reda på den arbetade tiden så blir det ju svårt att fakturera?

Jag har fått ut mina papper och gått vidare till den revisor som jag jobbat med tidigare. Det här var alltså slutfakturan som damp ner i brevlådan.
PHREDATOR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 18:55 #7
Supermoderator

Supermoderator

Bestrid med hänvisning till att de inte redovisat arbetad tid, som Conny säger.

De får väl gå till tingsrätten och lösa det hela där. Om det stämmer att de fakturerat 30% för mycket tidigare vore det väl vettigt med en polisanmälan runt detta.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 14:14 #8

Jag lovar, det finns inte en enda revisor i hela sverige som debiterar så lite som 390 SEK/tim.

En seriös revisor ligger normalt på ett timpris från 1200 och uppåt.

Jag misstänker att du menar redovisningsbyrå respektive redovisningsassistent/redovisningskonsult, vilket inte ska förväxlas med revisionsbyrå, revisor och revisorsassistent som är något helt annat.

Skillnaden är ungefär lika stor som mellan en formel-1 förare och en formel 1-mekaniker.

Om ett företag debiterar mindre än 600 SEK/tim för kvalifiverade tjänster så är det inte seriöst, det finns inte en chans i sverige att de får kalkylen att gå ihop ekonomiskt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-18 klockan 14:17
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-19, 10:19 #9
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Varför inte ta in offerter från andra närliggande firmor, och fråga specifik på deras debiteringsmodell, per verifikation.
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017