Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur hantera stöld av material?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-14, 09:37 #1
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
Nykomling

Standard Hur hantera stöld av material?

Jag har en sida som handlar om olika resmål. Nu upptäcker jag att en mindre resebyrå har snott mina texter rakt av. Det handlar inte om 1 resmål utan snarare ett 20-tal. Alla är rippade rakt av.

Längst ner skriver de "källa <hemsida>" och länkar till mig.

Hur ska jag hantera detta ? Det kan ju knappast vara ok att göra så här.
Jag har egentligen inget emot att dela med mig av texterna mot skälig ersättning...

Ska jag bara maila och hota, ska jag kräva ersättning ? Vad fanken gör jag om de inte tar bort texterna ?
maltemus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 09:59 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Först måste du bestämma dig för vad du vill uppnå. Är det bra för dig att synas på resebyråns sida med länk och allt?

Det borde rimligen kunna var aså att du har ett visst reklamvärde i att synas på deras hemsida.

Vill du å andra sidan att de tar bort texten så måste du bestämma dig för att det är det som är ditt mål.

När du bestämt vilken mål du har eller om du vill erbjuda fler alternativ till resebyrån. Så kan du ta kontakt med dem och börja ALLTID med att ha en vänlig ton. Att börja med att hota och ställa oresonliga krav är det absolut dummaste och sämsta du kan göra. Var vänlig och saklig i allt du skriver och gör.

De har ju i detta fall visat dig respekt genom att länka till din sida, så de har säkerligen inga onda avskter utan har givit dig ett erkännande från start. Försök skapa ett positivt samarbete av detta så har du mer att vinna...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 10:24 #3
Nykomling

Nykomling

Ur SEO synpunkt känns det hel galet.

Jag mailar och ber dem ta bort infon till att börja med...
maltemus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 10:49 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Är det respekt att sno hela texten och sen bara skriva källa xxx? Jag tycker inte det. Respekt är att respektera den sk. citaträtten och därmed driva trafiken till maltemus sida i det här fallet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 12:29 #5
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Är det respekt att sno hela texten och sen bara skriva källa xxx? Jag tycker inte det. Respekt är att respektera den sk. citaträtten och därmed driva trafiken till maltemus sida i det här fallet.
Det kan ju vara så att resebyrån (eller någon i dess personal) inte känner till vad man får eller bör göra.

Nog kan det väl finnas en möjlighet att man kan driva detta till ett samarbete där de även fortsättningsvis länkar till trådskaparens sida, men där de använder andra texter? I sådana fall är det onödigt att förstöra den möjligheten genom en otrevlig ton.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 12:39 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Det kan ju vara så att resebyrån (eller någon i dess personal) inte känner till vad man får eller bör göra.

Nog kan det väl finnas en möjlighet att man kan driva detta till ett samarbete där de även fortsättningsvis länkar till trådskaparens sida, men där de använder andra texter? I sådana fall är det onödigt att förstöra den möjligheten genom en otrevlig ton.
Känner de inte till eller, mer sannolikt, struntar i sådana grundläggande saker så är det nog inga man vill ha som samarbetspartners oavsett. Vem litar på en resebyrå som inte klarar av att skriva egna texter om det de själva arbetar med?

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-14 klockan 14:07
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 13:43 #7
Westmans avatar

Westmans avatar

Det är ingen ursäkt att man inte känner till, man har en skyldighet att ta reda på vad som gäller. Så fungerar samhället i allt så det kan knappast komma som en nyhet för någon.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 17:53 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om de länkar till dig med sökmotorvänlig länk (klickbara, html, ej nofollow) så tjänar du på det ur seo-synpunkt. Länkarna visar för Google att din sida är en auktoritet inom branschen.

Därmed inte sagt att det är ok för dem att ta dina texter utan att fråga. Till att början med bör du ta skärmdumpar som dokumenterar stölden. Därefter bör du fråga dig själv vad du vill ha ut av en eventuell rättstvist. Därefter kontaktar du resebyrån och framför dina krav. Vänligen, men bestämt.

Befinner ni er i en konkurrenssituation? Personligen så hade jag gärna lånat ut texter emot länkar. Så länge som de länkar till dig så är det bara deras kopior som riskerar att filtreras bort pga duplicate content i Google. Hade jag varit du så hade jag varit glad över länkarna. Jag hade kontaktat dem och sagt att de får använda materialet så länge som de direktlänkar till källan och att jag kommer kontrollera med jämna mellanrum att länkarna ligger kvar.

Men det är som sagt min syn på det hela. Rent juridiskt har du all rätt i världen att stämma dem. Kontakta i så fall en jurist. Vill du inte ha pengar, utan nöjer dig med att de plockar bort länkarna så brukar det annars räcka med ett lagom hotfullt mail till tjuven (efter att du säkrat bevis med skrämdumpar naturligtvis).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 18:00 #9
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Vi lever i Sverige, inte USA. Det lär bli svårt att få ut några pengar av det här, ifall den inte har funnits där länge och ni kan bevisa att ni har förlorat pengar på det hela. Då ni verkar ha en informativ sida så kommer det här bli svårt.

Slösa inte er tid.

För att få er på bättre humör ska jag länka er till en extremt rolig tråd:

http://www.wn.se/t31225-15-3.html
Det börjar någonstans i sida 2.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 11:11 #10
balstaatv balstaatv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
balstaatv balstaatv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Känner de inte till eller, mer sannolikt, struntar i sådana grundläggande saker så är det nog inga man vill ha som samarbetspartners oavsett. Vem litar på en resebyrå som inte klarar av att skriva egna texter om det de själva arbetar med?
Jag tror inte att Resebyrån sitter och uppdaterar sin sida, visst kan det vara så men offtast så har man ju en webmaster, eller en konsullt som hjälpen en..

Så om dom nu har en webmaster eller liknade person så borde ju denna veta vad som gäller på Internet! Annars ska inte denna person arbeta med websidor ! !

Detta är mitt tycke !
balstaatv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017