FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Hur hanterar ni kunder som beställer en massa varor i annans namn, mot t.ex. postförskott? Detta måste väl röra sig om urkundsförfalskning? Allt detta är dock svårt att bevisa och stänger man av kontot så är det ju så enkelt för dem att bara starta ett nytt... Tacksam för alla svar... Mvh Robert |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har fått min identitet använd åtskilliga gånger av andra. När jag lämnar in polisanmälningar så rubriceras det som "bedrägligt beteende" eftersom jag aldrig blivit av med några pengar. Hade jag blivit av med pengar hade det rubricerats som bedrägeri.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för svaren.
Hur skall man som försäljare hantera detta? Man kan ju knappast spärra den stackars personen som blir drabbad, han måste ju också ha rätt att handla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har det kommit så långt att ni redan har varningar i systemet så kan ni ju ringa den riktiga kunden och kolla att ordern stämmer?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det första du bör göra är att kontrollera att namn och adressuppgifter stämmer med personnummer hos skatteverket eller genom kreditupplysningsföretag.
Jag har en tjänst vis VISMA som gör att det kostar 1 SEK per förfrågan för att kontrollera dessa grunduppgifter. Om det verkar skumt så kan du avbryta orderprocessen till en låg kostnad. Billigare än så lär du får svårt att komma undan. Det går att maila [email protected] helt gratis för att kontrollera personuppgifterna. det tar en dag att få svar men det är gratis. Skicka en förfrågan per mail annars börjar de knorra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Visma och andra kreditupplysare har bara personer över 16 år, Skatteverket har alla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men det är väl ändå bara myndiga personer som är intressanta?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Att maila skatteverket är gratis och funkar för det mesta bra om man inte har kunden i telefon och måste ha omedelbart svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för alla bra tips. Kan tala om att det rör en marknadsplats på nätet, dvs andra företag säljer via vår marknadsplats. Vi har uppmärksammats på enstaka fall där någon kund beställer varor i en annan kunds namn. Så detta drabbar inte oss direkt, men det är alltid bra att hänga med i svängarna och kanske kunna förbättra verktygen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|