Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur hantera urkundsförfalskning / beställ i annans namn?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-10, 10:32 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Shield Hur hantera urkundsförfalskning / beställ i annans namn?

Hej!

Hur hanterar ni kunder som beställer en massa varor i annans namn, mot t.ex. postförskott? Detta måste väl röra sig om urkundsförfalskning?

Allt detta är dock svårt att bevisa och stänger man av kontot så är det ju så enkelt för dem att bara starta ett nytt...

Tacksam för alla svar...

Mvh Robert
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 10:51 #2
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Hej!

Hur hanterar ni kunder som beställer en massa varor i annans namn, mot t.ex. postförskott? Detta måste väl röra sig om urkundsförfalskning?

Allt detta är dock svårt att bevisa och stänger man av kontot så är det ju så enkelt för dem att bara starta ett nytt...

Tacksam för alla svar...

Mvh Robert
Knappast urkundsförfalskning.. troligen snarare försök till bedrägeri. Har dock inte andra råd än att dokumentera IP-adress/tid och andra data och göra polisanmälan.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 11:39 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag har fått min identitet använd åtskilliga gånger av andra. När jag lämnar in polisanmälningar så rubriceras det som "bedrägligt beteende" eftersom jag aldrig blivit av med några pengar. Hade jag blivit av med pengar hade det rubricerats som bedrägeri.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 10:10 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Tack för svaren.

Hur skall man som försäljare hantera detta? Man kan ju knappast spärra den stackars personen som blir drabbad, han måste ju också ha rätt att handla.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 11:06 #5
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Tack för svaren.

Hur skall man som försäljare hantera detta? Man kan ju knappast spärra den stackars personen som blir drabbad, han måste ju också ha rätt att handla.
Har det kommit så långt att ni redan har varningar i systemet så kan ni ju ringa den riktiga kunden och kolla att ordern stämmer?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 10:24 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det första du bör göra är att kontrollera att namn och adressuppgifter stämmer med personnummer hos skatteverket eller genom kreditupplysningsföretag.

Jag har en tjänst vis VISMA som gör att det kostar 1 SEK per förfrågan för att kontrollera dessa grunduppgifter. Om det verkar skumt så kan du avbryta orderprocessen till en låg kostnad. Billigare än så lär du får svårt att komma undan.

Det går att maila [email protected] helt gratis för att kontrollera personuppgifterna. det tar en dag att få svar men det är gratis. Skicka en förfrågan per mail annars börjar de knorra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 12:14 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det går att maila [email protected] helt gratis för att kontrollera personuppgifterna. det tar en dag att få svar men det är gratis. Skicka en förfrågan per mail annars börjar de knorra.
Man kan även ringa Skatteverkets servicetelefon. De har även en automatisk tjänst som ger dig uppgifterna per fax, du bara knappar in personnumret.

Visma och andra kreditupplysare har bara personer över 16 år, Skatteverket har alla.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 09:54 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Visma och andra kreditupplysare har bara personer över 16 år, Skatteverket har alla.
Men det är väl ändå bara myndiga personer som är intressanta?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 11:24 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att maila skatteverket är gratis och funkar för det mesta bra om man inte har kunden i telefon och måste ha omedelbart svar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 15:27 #10
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Tack för alla bra tips. Kan tala om att det rör en marknadsplats på nätet, dvs andra företag säljer via vår marknadsplats. Vi har uppmärksammats på enstaka fall där någon kund beställer varor i en annan kunds namn. Så detta drabbar inte oss direkt, men det är alltid bra att hänga med i svängarna och kanske kunna förbättra verktygen.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017