Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Viktig domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-17, 16:48 #11
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Hej,

.Se Direkt/IIS erbjuder inte flerårsregistreringar av .SE domäner, vill du ha en sådan måste du vända dig till en registrar som stödjer flerårsregistreringar. Och ja, i och med att IIS inte tillhandahåller namnservrar så måste du skaffa dig en DNS-tjänst på annat håll, om det sedan är via en annan .SE registrar, någon "free DNS site" eller om du sätter upp egna är upp till dig.

Att man använder två namnservrar beror, precis som du säger, på att man vill sprida ut riskerna. Om den ena servern slutar svara så tar den andra över. Detta är också anledningen till att man som namnserverleverantör ofta försöker sprida riskerna genom att lägga namnservrarna i olika IP-nät samt i olika datahallar. Normalt agerar ns1 "master" och ns2 "slave" vilket innebär att ändringar sker i ns1 och ns2 hela tiden speglar ns1 för att leverera samma zon.

Du kan lägga till domänen hos en tredjeparts DNS leverantör och lägga in dina pekningar där och sedan sätta dennes namnservrar på domänen. Normalt brukar det gå att sätta upp till 4, i vissa fall 5, namnservrar på en domän. Däremot kan det ju röra till det lite rent administrativt då det är viktigt att samtliga pekningar också sker i samtliga namnservar.

Just fler namnservrar från flera företag är nog det bästa och kanske enda sättet för dig att säkra upp detta. Eller att använda dig av en DNS-leverantör som inte poffar =)

Senast redigerad av eng3l den 2010-02-17 klockan 16:51
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-19, 09:05 #12
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
En separat DNS-leverantör tycker jag fungerar bäst. Inte speciellt dyrt heller.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-19, 09:27 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Jag förstår din frustration, Gustav. Jag har själv försökt påpeka brister för Loopia och gett förslag på förbättringar rörande allt möjligt men de blundar för allting och svarar ständigt "vi har just nu inga planer för det".
Oläst 2010-03-03, 12:48 #14
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Jag vet inte om jag missar något i texten eller helt enkelt inte fattar

Det jag fortfarande undrar efter att ha läst inläggen är pengarna.
Om man har betalt för 10 år, fått in registreringen som skärmdumpen på förra sidan, men så går ens registrar i konken efter 5 år. Har då de sista 5 årens betalning sumpats, dvs man får betala för dem en gång till eller finns de inbetalade "någonstans"?

Jag är inte ute efter att man kan kräva från konkursboet på vanligt sätt vid konkurser utan om dessa pengar på något sätt är mer säkrade
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-03, 12:58 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Jag vet inte om jag missar något i texten eller helt enkelt inte fattar

Om man har betalt för 10 år, fått in registreringen som skärmdumpen på förra sidan, men så går ens registrar i konken efter 5 år. Har då de sista 5 årens betalning sumpats, dvs man får betala för dem en gång till eller finns de inbetalade "någonstans"?

Jag är inte ute efter att man kan kräva från konkursboet på vanligt sätt vid konkurser utan om dessa pengar på något sätt är mer säkrade
Om man har betalat för tio år så är det nog en så pass viktig domän att de där hundralapparna kvittar? Dessutom har man faktiskt domänen så länge man betalat för den då detta är en riktig registrering och inte en pott registrarerna tar av allteftersom som de själva önskar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-03 klockan 13:32
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-03, 13:26 #16
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Om expire-datum i whois är 10 år framåt i tiden så kommer domänen fortfarande att vara betald till det datumet även om registraren skulle gå i konkurs.

Edit:
Det man kan förlora på att förlänga en domän för lång tid är att man missar ränta på pengarna under tiden, och om priset skulle sänkas i framtiden så missar man prissänkningen. Åandrasidan om priset skulle höjas har man betalat mindre än man skulle ha gjort annars. Men om priset ska höjas kanske det annonseras i förväg, och då kan man förlänga domänerna innan prishöjningen.

Senast redigerad av BjörnJ den 2010-03-03 klockan 13:35
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-03, 16:07 #17
Ciffans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Tack för svar!

Nej, jag var inte rädd för att förlora ett par hundringar eller tänkte spekulera i ränte- eller prisförändringar utan ville mest för att veta vad det innebär att betala för längre tid, vilket ju känns som smidigt. Fast 10 år känns som en låååång tid, gud vet vad man gör då!
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-03, 16:51 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Om expire-datum i whois är 10 år framåt i tiden så kommer domänen fortfarande att vara betald till det datumet även om registraren skulle gå i konkurs.

Edit:
Det man kan förlora på att förlänga en domän för lång tid är att man missar ränta på pengarna under tiden, och om priset skulle sänkas i framtiden så missar man prissänkningen. Åandrasidan om priset skulle höjas har man betalat mindre än man skulle ha gjort annars. Men om priset ska höjas kanske det annonseras i förväg, och då kan man förlänga domänerna innan prishöjningen.
Det blir ju direkt ganska smart med stegvisa mindre prishöjningar i det nya systemet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017