Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Viktig domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-17, 07:30 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Standard Viktig domän

Jag tar frågorna i punktform.

1. Går det att registrera .se-domäner i flera år och förskottsbetala? Jag har för mig att jag läste det för en tid sedan.

2. Går det att hantera dnsér direkt via IIS? Jag har för mig att det gick förut, men att det inte längre är möjligt. Korrekt?

3. Om jag vill registrera en .se-domän i 100 år och förskottsbetala, hur bör jag då bäst gå tillväga? Går det fortfarande att registrera domäner direkt via IIS? Eller vad händer om ombudet som jag köper via (tex Loopia eller Binero) lägger ner verksamheten om 20 år? Vad händer med min domän då och pengarna som jag har betalat för ytterligare 80 år?

4. Hur fungerar det om jag förskottsbetalar en .se-domän i 100 år och sedan vill flytta domänen till en annan registrar redan efter några år? Anledningen till att jag frågar är att jag har domänen via Loopia idag. Loopia var jättebra för tre-fyra år sedan, men idag går deras dnsér ner stup i kvarten. Även om jag skulle flytta domänen till ett pålitligt företag idag, så finns det inga garanter för att respektive företag är lika pålitligt om tio år.

Summan av kardemumman är alltså att jag har en väldigt viktig domän som jag aldrig vill riskera att förlora. Så vad bör jag göra och tänka på för att gardera mig det kommande seklet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 07:45 #2
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

1. Du kan registrera .SE domäner upp till 10 år hos vissa registrarer, det är inte alla som har implementerat detta.

2. Om domänen ligger med .SE Direkt som registrar så kan du hantera namnservrarna via deras domänhanterare. Annars sköter du detta via registrarens system.

3. 100 år är inte möjligt då maxtiden på .SE domäner är 10 år. Om registraren läggs ner finns rutiner som kickar in internt hos .SE Registry. Först och främst kommer registrarens kunder att flyttas över till .SE Direkt, sedan får kunderna välja att göra transfers till vilken ny registrar de vill. Observera att förnyelsen alltså sker hos IIS i 10 år, det handlar inte om att registraren garanterar förnyelser i x antal år;

Kod:
state:            active
domain:           crystone.se
holder:           crycry6293-00001
admin-c:          -
tech-c:           -
billing-c:        -
created:          2000-11-21
modified:         2010-01-26
expires:          2019-02-21
transferred:      2009-03-07
4. Som sagt, maxperiod är 10 år. Om du förnyat den i 10 år och flyttar domänen efter x antal år så kommer domänen fortfarande ha ett förnyelsedatum som ligger långt fram i tiden.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 09:52 #3
MRosensons avatar
MRosenson MRosenson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2006
MRosenson MRosenson är inte uppkopplad
Flitig postare
MRosensons avatar

Reg.datum: May 2006
De betyder att ja kan regga domänen hos en registrar bara för att få den i 10 år, sen direkt flytta över den till ex. Binero?
MRosenson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 10:25 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MRosenson Visa inlägg
De betyder att ja kan regga domänen hos en registrar bara för att få den i 10 år, sen direkt flytta över den till ex. Binero?
Du kan regga hos binero i 10år också?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 10:47 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
1. Du kan registrera .SE domäner upp till 10 år hos vissa registrarer, det är inte alla som har implementerat detta.

2. Om domänen ligger med .SE Direkt som registrar så kan du hantera namnservrarna via deras domänhanterare. Annars sköter du detta via registrarens system.

3. 100 år är inte möjligt då maxtiden på .SE domäner är 10 år. Om registraren läggs ner finns rutiner som kickar in internt hos .SE Registry. Först och främst kommer registrarens kunder att flyttas över till .SE Direkt, sedan får kunderna välja att göra transfers till vilken ny registrar de vill. Observera att förnyelsen alltså sker hos IIS i 10 år, det handlar inte om att registraren garanterar förnyelser i x antal år;

Kod:
state:            active
domain:           crystone.se
holder:           crycry6293-00001
admin-c:          -
tech-c:           -
billing-c:        -
created:          2000-11-21
modified:         2010-01-26
expires:          2019-02-21
transferred:      2009-03-07
4. Som sagt, maxperiod är 10 år. Om du förnyat den i 10 år och flyttar domänen efter x antal år så kommer domänen fortfarande ha ett förnyelsedatum som ligger långt fram i tiden.
@eng3l - stämmer med ett undantag, så jag behöver vara petimeter om:
I det fall en registrar sägs upp, går i konkurs eller på annat sätt "läggs ner", så hamnar slutkundernas domäner INTE hos .SE Direkt! Utan då triggas en "Last Resort-registrar" igång hos .SE Registry (som ett extra säkerhetsnät för att inga slutkunder skall drabbas). Kunderna kan maximalt ligga hos Last Resort i 6 månader och uppmanas under denna tid att aktivt välja annan registrar. I det fall som detta inte skett under 6 månader - DÅ landar skvätten kvarvarande kunder hos .SE Direkt.

Last Resort kommer alltså aldrig vara en permanent lösning.

(Jag är lite "chocked" - du brukar annars vara ordentligt uppdaterad.)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 11:04 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Japp det har du rätt i men samtidigt så tror jag en stor majoritet efter 6 månader kommer att hamna hos .SE Direkt då de inte väljer någon annan. Men eftersom det, tack och lov, inte behövts någon sådan åtgärd so far, så är det rätt svårt att bygga på detta påstående med fakta innan ett sådant case skett =)

Nog var jag medveten om det men jag valde att helt enkelt inte krångla till mitt svar alltför mycket, blev ju rätt långt ändå menar jag. Lägg där till att klockan var 07.45 =) Tror dock det i mitt svar framgick att man inte behöver oroa sig om ens .SE registrar konkar!
Oläst 2010-02-17, 11:07 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MRosenson Visa inlägg
Well, rent teoretiskt borde detta vara möjligt men det bygger samtidigt på att den nya registrarens billingsystem stödjer det så det är nog bra om du dubbelkollar detta med den registrar du tänkt flytta till. Det är alltså inte fråga om att bara vissa registrarer _får_ förnya och registrera på flera år utan helt enkelt om deras system har stöd för det.
Oläst 2010-02-17, 12:16 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Alternativt svar på fråga #2.

Om du menar att välja vilka dns-servrar du ska använda gör du det hos respektivt registrar. Handlar du domäner av SE Direkt gör du det där, osv.

Däremot har inte SE Direkt någon dns drift, alltså dns-servrar som du kan använda och sätta upp din domän i. De flesta "webbhotellsregistrarer" erbjuder dock dns-tjänster.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 13:43 #9
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
kan vara klokt att lägga in en bevakning hos tredje part också.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 16:32 #10
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Tack för svaren. Om jag förstår det rätt kan jag alltså registrera en domän direkt via .SE/IIS. Men jag måste använda en DNS-server som tillhandahålls av en registrar, även om jag köper domänen via .SE och pekar den via deras kontrollpanel?

I Loopias fall så är det tex ns1.loopia.se. Det finns alltså ingen motsvarighet hos .SE i stil med ns1.iis.se?

Nu riskerar jag att gå offtopic i min egen tråd... Men jag har noterat att det alltid finns två namnservrar per domännamn - en primär och en sekundär (tex ns1.loopia.se och ns2.loopia.se). Är den andra namnservern någon typ av säkerhetsfunktion utifall den första inte fungerar, eller varför använder man två? Om det är en typ av säkerhetsfunktion vore det då möjligt att lägga den sekundära namnservern hos en annan registrar? Så att man till en domän exempelvis har ns1.loopia.se och ns1.binero.se?

All min downtime det senaste året har orsakats av Loopias labila namnservrar. Jag har både hängslen och livrem vad gäller backuplösningar för företagets server. Men kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Varje gång Loopias namnservrar dyker så dyker flera av mina domäner. Vad kan man göra åt detta? Bortsett ifrån att byta från Loopia till någon annan (som kanske bara blir ur askan in i elden).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017