Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Global uppvärmning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-17, 20:26 #21
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Ingen global uppvärmning sedan 1995: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...organised.html
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 20:32 #22
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Reg.datum: Jun 2007
Nu är det tydligen inne att såga den globala uppvärmningens existens..
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 02:52 #23
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Jag är mäktigt trött på den här kylan nu.
Jag tycker att det är härligt att det äntligen är en riktig vinter. Massor av snö som lyser upp vintermörkret och inget slask. Man får bara se till att klä sig rätt när man går ut.

Nackdelen är att det går åt mer energi till uppvärmning och att Stockholm har problem med att göra sig av med bortplogad snö.

Om man fick välja skulle det annars vara trevligt med -3 grader och snö från 1 december till 31 januari, och sedan 25 grader resten av året.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 03:45 #24
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee Visa inlägg
Precis, den naturliga uppvärmningen är ett faktum ja. Att människan skulle påverka den är en helt annan sak. Temperaturskillnaderna de senaste 200 åren kan likställas med de som skedde mellan år 800 - 1000, och då fanns det väl knappast bilar, flygplan, fabriker och allt annat som sägs leda till vår jords undergång.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverka är korkat.
Instämmer!

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s Visa inlägg
Nu är det tydligen inne att såga den globala uppvärmningens existens..
Det är väl inget fel med att folk börjar ifrågasätta de lögner som spridits de senaste åren. Börjar man rota lite i skiten så märker man snart att det inte finns något som visar på att det är människan som är orsaken till de klimatförändringar man lyckats observera. Detta rotandet borde gjorts av journalister, men eftersom det tidigt bildades ett konsensus bland dem får inte den grävande journalistiken något utrymme. Det är ett under att IPCC-skandalerna ens nämnts i media.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-02-18 klockan 04:00
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 04:24 #25
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee Visa inlägg
Precis, den naturliga uppvärmningen är ett faktum ja. Att människan skulle påverka den är en helt annan sak. Temperaturskillnaderna de senaste 200 åren kan likställas med de som skedde mellan år 800 - 1000, och då fanns det väl knappast bilar, flygplan, fabriker och allt annat som sägs leda till vår jords undergång.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverka är korkat.

Sjalv tycker jag det ar mest korkat att ignorera vad den absoluta majoriteten av forskarna inom amnet ar ense om. Sadan ar faktiskt situationen. Att ALLA inte haller med om detta ar ocksa sant. Men det galler mycket vetenskap. Det finns fortfarande de som anser att lunginflammation botas bast med homeopati och handpalaggning osv.

Ett rimligt satt att forhalla sig till det hela ar val att gora nagon sorts risk- och konsekvensanalys. Om man hor till de som ar 100% sakra pa att alla dessa forskare har fel sa ar det val ratt att gora ingenting. Tror man dock att chansen ar bara 10% att de har ratt sa borde det i min mening ANDA vara ratt att gora nagot da konsekvenserna ar sa stora.

Sen kan jag ju tillagga en personlig uppfattning att de som ar 100% sakra pa att de har ratt i denna fraga ar idioter..

Senast redigerad av Isak den 2010-02-18 klockan 04:30
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 07:39 #26
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Problemet med att inte ta miljöhotet på allvar, bara för att den globala uppvärmningen troligtvis inte kan påverkas, är att vi bildligt talat skiter oss själva i munnen. Ingen trevlig bild.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 10:38 #27
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Jag tycker att det är härligt att det äntligen är en riktig vinter. Massor av snö som lyser upp vintermörkret och inget slask. Man får bara se till att klä sig rätt när man går ut.

Nackdelen är att det går åt mer energi till uppvärmning och att Stockholm har problem med att göra sig av med bortplogad snö.

Om man fick välja skulle det annars vara trevligt med -3 grader och snö från 1 december till 31 januari, och sedan 25 grader resten av året.
Jag tycker också att det är skönt med en riktig vinter, men jag ställde ut en Jansons Frestelse på trappen på julafton, den gick inte åt, och jag skulle tro att den är fullt ätbar fortfarande, eftersom det har varit lika kallt ute som i frysen ända sedan dess.

Det är jättehärligt med ett par dagar med -15 grader, och visst är det trevligt med en vit jul (inte nödvändigtvis alkoholfri, utan med snö), men nu har det i två månader varit alldeles för kallt. -3 grader och solsken är bra väder att åka skidor i, det här är för kallt.

Jag förbannar mina förfäder som var tvugna att bege sig norrut från Belgien för att jobba inom stål-industrin i Sverige. Hade dom inte kunnat söka sig söderut istället?
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 12:06 #28
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Det finns ganska tydliga samband mellan CO2 halten och temperaturen. Och det är ganska klarlagt att det är vi som står för den största ökningen av CO2.

Men med tanke på att det fortfarande är många, speciellt i USA, som tror att gud skapade jorden som det beskrivs i bibeln är det inte så konstigt att många inte tror på vetenskapliga undersökningar....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 350px-Carbon_Dioxide_400kyr_Rev.jpg (17.1 KB, 13 visningar)
Filtyp: jpg 350px-Instrumental_Temperature_Record.jpg (18.2 KB, 14 visningar)
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 12:16 #29
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
orreborres avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Det finns ganska tydliga samband mellan CO2 halten och temperaturen. Och det är ganska klarlagt att det är vi som står för den största ökningen av CO2.

Men med tanke på att det fortfarande är många, speciellt i USA, som tror att gud skapade jorden som det beskrivs i bibeln är det inte så konstigt att många inte tror på vetenskapliga undersökningar....
Som jag förstått det är det tvärt om.
Det är inte ökad halt av CO2 som höjer temperaturen, det är ökad temperatur som höjer CO2-halten.
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 12:25 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Isak Visa inlägg
Sjalv tycker jag det ar mest korkat att ignorera vad den absoluta majoriteten av forskarna inom amnet ar ense om. Sadan ar faktiskt situationen. Att ALLA inte haller med om detta ar ocksa sant. Men det galler mycket vetenskap. Det finns fortfarande de som anser att lunginflammation botas bast med homeopati och handpalaggning osv.

Ett rimligt satt att forhalla sig till det hela ar val att gora nagon sorts risk- och konsekvensanalys. Om man hor till de som ar 100% sakra pa att alla dessa forskare har fel sa ar det val ratt att gora ingenting. Tror man dock att chansen ar bara 10% att de har ratt sa borde det i min mening ANDA vara ratt att gora nagot da konsekvenserna ar sa stora.

Sen kan jag ju tillagga en personlig uppfattning att de som ar 100% sakra pa att de har ratt i denna fraga ar idioter..
Håller absolut med dig men seriös forskning och analytiskt tänkande verkar inte riktigt stå högt i kurs hos många här. Dessutom leder ju forskningen och åtgärderna till något positivt i förlängningen även om det mot förmodan inte skulle visa sig vara riktigt.

vco-systems, det är väl tyvärr lite av den inställningen många har i Sverige och andra delar av Europa också, bara det att religionen här ersatts av en inbillad personlig övertygelse (här är ju individen Gud istället) som går ut på att försvara sitt eget beteende in absurdum.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-02-18 klockan 12:28
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017