FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hejsan,
det är så att vi på kontoret använder en domän kontroller för att logga in oss på... MEN detta funkar bara om vi har våra bärbara på samma LAN... hur kan jag logga in på kontorets domän hemifrån? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du skapar en VPN-förbindelse in mot ert LAN. Antingen kör du en PPTP-
VPN direkt in till er Windows-server, eller så kör ni en IPSec-lösning till er brandvägg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ok, nu har jag gjort så, fast då blir det ju inte samma sak direkt... jag ville kunna logga in på domänen som en windows användare, så jag ser mitt kontors skrivbord
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Först koppla upp kontoret med VPN och sen RDP:a till din klient på kontoret.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Eller om det är en bärbar kontorsdator så loggar du in med domänkonto (cached credentials) och sen kopplar upp VPN.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Precis, cachade cridentials om du inte sätter upp en vpn router så du kommer rakt in på nätet direkt.
Sen t.ex. ett vpn och sedan ansluta till en terminal server. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ok så vart gör jag fel??
Företagets IP = 85.125.456.12 där har jag nu satt upp en VPN server på 192.168.0.150 sedan har jag öppnat porten 443 till 192.168.0.150 nu när jag försöker nå den hem ifrån får jag felmeddelande "error 868" och då har jag försökt ansluta mig till: 85.125.456.12 - funkar inte 85.125.456.12:433 - funkar inte jag har även stängt av brandväggen på VPN servern |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Port 443 är HTTPS och inte en "normal" VPN-port, vad försöker du göra egentligen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Men varför port 443? VPN är port 1723 till att börja med. Se om du kommer längre med den.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|