Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilket webbhotell har du?

Visa resultat för omröstning: Vilket/vilka webbhotell använder du just nu?
Binero 66 40.99%
Compartment 0 0%
Crystone 7 4.35%
Loopia 38 23.60%
NameISP 0 0%
Oderland 18 11.18%
One 19 11.80%
Patrikweb 8 4.97%
Sajthotellet 4 2.48%
Ett annat... 86 53.42%
Flervalsomröstning. Antal röster: 161. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-15, 16:06 #61
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Håller med det hehe

Men här tex. så finns endast kategorin "Webbhotell"

http://infoo.se/kat/naringsliv/foretag/dataforetag/

som är http://infoo.se/kat/naringsliv/foret...tag/webbhotell
Och där ligger mitt vps hotell Glesys

Rackhotell verkar inte finnas http://infoo.se/kat/naringsliv/foret...etag/vpshotell
Inte heller Vpshotell: http://infoo.se/kat/naringsliv/foret...etag/vpshotell
Nä, och det är där jag tycker det saknas en översättning av de engelska orden "hosting" och "hosting company". För erbjuder man alla eller flera typer av "hosting", så är man ju ett "hosting company" och inte ett "webbhotell", enligt mig.

Senast redigerad av jgabor den 2010-02-15 klockan 16:25 Anledning: Småfixar.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-15, 18:18 #62
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Där håller jag helt med dig jgabor, Webbhotell bör ändras till något annat bättre, men tills detta är gjort är den allmänna vedertagna termen just Webbhotell, även för tex. Rack- eller Vps-hosting.

Edit: Kom precis på nu att även här på wn åker alla meddelanden angående vps och dedikerade ärenden in på denna sektion som heter just: "Webbhotell"
Finns ingen sektion här på wn som heter: Rackhotell, eller Vpshotell eller liknande

Denna sektion borde inte heta "Webbutveckling & webbhotell" utan "Webbutveckling & Hosting"

Så om du vill skilja på Webbhotell och annan form av hosting så har du hela världen nästan emot dig, hehe

Senast redigerad av Danielos den 2010-02-15 klockan 20:59
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-15, 22:07 #63
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Webbhotell = shared hosting - dvs formen av delad hosting där det inte innefattar en egen server av något slag.

Hosting är helt generellt drift
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-15, 22:13 #64
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Webbhotell = shared hosting - dvs formen av delad hosting där det inte innefattar en egen server av något slag.

Hosting är helt generellt drift
johan1234, jag håller med dig, men vps är ju faktiskt delad hosting, eftersom host = server

Om vi tar en titt på: http://www.hostgator.com/shared.shtml
Så har vi Web Hosting och tex. Vps hosting

Om "Webbhotell" = "Web Hosting", borde Vps hosting vara lika med Vpshotell, men det är det inte. Det är en sak vad saker borde heta och en annan vilka begrepp som används och som förstås av de flesta.

Om nu Web hosting får namnet Webbhotell borde man i samma anda ge följande namn till de engelska motsvarigheterna:
VPS hosting = "Vpshotell"
Dedicated servers = "Servrar avskilda för specifika ändamål"
Rack space hosting = "Servergarderobshotell"
Managed hosting = "Handhavningsbara värdar"
Shared hosting = "Delade värdar"

Annars bör man skrota begreppet Webbhotell då man inte kan fortsätta på samma konsekventa spår.

Heter Vps hosting samma på svenska bör Webbhotell inte heta Webbhotell utan Web hosting isf

Förklaring under kategoring "Webbhotell" här på wn är:
Diskutera existerande alternativ eller start av nya tjänster inom webbhotell & Dedikerade servrar.

Det innebär att generellt anser man att dedikerade servrar ska gå under kategorin Webbhotell

Vad man kan säga är att tex. www.glesys.com är rätt ute som säger "Serverhotell" problemet är att wn borde ha Kategorin Serverhotell jämte Webbhotell samt infoo borde ha Serverhotell jämte Webbhotell men så är det ju inte.

Ett 100%-igt serverhotell är: NetCamp i Lnkp. kolla här var dom ligger:
http://infoo.se/www/NetCamp_AB

Näringsliv/Företag/Dataföretag/Webbhotell
Näringsliv/Företag/Dataföretag/Konsultföretag/Internet

Dom borde väl inte ligga under Webbhotell utan under Serverhotell, en kategori som definitivt borde finnas, Serverhotell låter bra och har sin plats i vår lilla värld.

NetCamp är definitivt ingen webbhotell utan ett renodlat serverhotell, eller coloc hosting.

Problemet är kanske att Svenskarna kanske inte är så IT vana som USA, när tom sunet inte vet vad ett serverhotell är

Senast redigerad av Danielos den 2010-02-15 klockan 22:51
Oläst 2010-02-16, 07:43 #65
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

VPS är en form av delad server som du säger självklart men det är en form av serverhosting och går i USA under generell hosting - även om det är delad tekniskt sätt. Delad hosting eller engelskans shared hosting har sedan 20 år refererats till just vad vi säger är webbhotell.

Att WN delar upp just webbhotell och dedikerad server innebär att de särskiljer det - men att du diskuterar allt under bägge ämnena i dessa trådar. Det skulle allt kunna gå under Hosting eller drift - vilket hade inkluderat bägge men än bredare.

Sedan börjar begreppen gå isär än mer. ipeer lanserar något som de kallar för Cloud VPS? Är det cloud computing eller bara låta produkten få med ett hajpat ord som låter bra för kunden men som ändå är vad många här ser som traditionell VPS? Definitionen jobbas ju fram på cloud computing från ett antal organisationer men tex finns där flera kriterier redan idag och där skulle inte en "traditionell" VPS falla. Det lär i alla fall separerar terminologin än mer.

På den vägen fick vi kritik här, från ett par på WN, för att man tyckte vår tjänst (My CityCloud) inte var "mer än en VPS som du betalar per timme". Dock är ett par av kriterierna för cloud computing just att man inte betalar för mer än man använder (per timme) samt erbjuder en flexibilitet i form av hur det skalar upp och ner. Tror det är viktigt för kunderna att vi inom industrin inte krånglar till begreppen för mycket - för det kan bara skada oss i slutet.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-16, 10:14 #66
Flitig postare

Flitig postare

Jag tror jag får slå mig själv på fingrarna, då jag uppenbarligen själv har lyckats få tråden att spåra ut - trots mitt syrliga försök att få den på rätt spår igen. Men en otroligt intressant diskussion, som en moderator borde flytta ut i en egen tråd så det kan diskuteras vidare utan att tråden fortsätter vara "off-topic".

Jag anser att vi gott kan behålla ordet Webbhotell. Det enda som saknas enligt mig, är ett bättre ord eller en bättre översättning av engelskans hosting. Värd är egentligen den korrekta översättningen, men fungerar inte riktigt för vår del...

Jag menar, webbvärd? Och hur skulle man säga Hosting provided by Company på svenska? Företag står som värd för sajten?

VPS behöver absolut inte ett nytt/eget ord, då det är en förkortning av "Virtuell Privat Server" - vilket beskriver produkten rätt bra i sig själv. Precis detsamma gäller "Dedikerad server", som heller inte behöver vi ett nytt ord just av den anledningen.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 04:55 #67
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Värd är egentligen den korrekta översättningen, men fungerar inte riktigt för vår del...

Jag menar, webbvärd?
Dessutom behöver en VPS eller dedikerad server inte nödvändigtvis ha med webben att göra.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 09:12 #68
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Dessutom behöver en VPS eller dedikerad server inte nödvändigtvis ha med webben att göra.
Men det behöver ju faktiskt inte ett shared konto på en server heller ha att göra, ett snabbt exempel är ett backupkonto med rsync stöd.

Det är ju en sak vad fackfolk tycker om hur det ska se och en helt annan sak hur vanliga människor uppfattar saker, eftersom den enda kategori som finns på infoo.se är Webbhotell för alla kategorier.

Senast redigerad av Danielos den 2010-02-18 klockan 09:15
Svara

Taggar
webbhotell

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017