FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vilket/vilka webbhotell använder du just nu? | |||
Binero |
![]() ![]() ![]() ![]() |
66 | 40.99% |
Compartment |
0 | 0% |
Crystone |
7 | 4.35% |
Loopia |
38 | 23.60% |
NameISP |
0 | 0% |
Oderland |
18 | 11.18% |
One |
19 | 11.80% |
Patrikweb |
8 | 4.97% |
Sajthotellet |
4 | 2.48% |
Ett annat... |
86 | 53.42% |
Flervalsomröstning. Antal röster: 161. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Senast redigerad av jgabor den 2010-02-15 klockan 16:25 Anledning: Småfixar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Där håller jag helt med dig jgabor, Webbhotell bör ändras till något annat bättre, men tills detta är gjort är den allmänna vedertagna termen just Webbhotell, även för tex. Rack- eller Vps-hosting.
Edit: Kom precis på nu att även här på wn åker alla meddelanden angående vps och dedikerade ärenden in på denna sektion som heter just: "Webbhotell" Finns ingen sektion här på wn som heter: Rackhotell, eller Vpshotell eller liknande ![]() Denna sektion borde inte heta "Webbutveckling & webbhotell" utan "Webbutveckling & Hosting" ![]() Så om du vill skilja på Webbhotell och annan form av hosting så har du hela världen nästan emot dig, hehe Senast redigerad av Danielos den 2010-02-15 klockan 20:59 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Webbhotell = shared hosting - dvs formen av delad hosting där det inte innefattar en egen server av något slag.
Hosting är helt generellt drift |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
|
||||
|
Citat:
Om vi tar en titt på: http://www.hostgator.com/shared.shtml Så har vi Web Hosting och tex. Vps hosting Om "Webbhotell" = "Web Hosting", borde Vps hosting vara lika med Vpshotell, men det är det inte. Det är en sak vad saker borde heta och en annan vilka begrepp som används och som förstås av de flesta. Om nu Web hosting får namnet Webbhotell borde man i samma anda ge följande namn till de engelska motsvarigheterna: VPS hosting = "Vpshotell" Dedicated servers = "Servrar avskilda för specifika ändamål" Rack space hosting = "Servergarderobshotell" Managed hosting = "Handhavningsbara värdar" Shared hosting = "Delade värdar" Annars bör man skrota begreppet Webbhotell då man inte kan fortsätta på samma konsekventa spår. Heter Vps hosting samma på svenska bör Webbhotell inte heta Webbhotell utan Web hosting isf Förklaring under kategoring "Webbhotell" här på wn är: Diskutera existerande alternativ eller start av nya tjänster inom webbhotell & Dedikerade servrar. Det innebär att generellt anser man att dedikerade servrar ska gå under kategorin Webbhotell ![]() Vad man kan säga är att tex. www.glesys.com är rätt ute som säger "Serverhotell" problemet är att wn borde ha Kategorin Serverhotell jämte Webbhotell samt infoo borde ha Serverhotell jämte Webbhotell men så är det ju inte. Ett 100%-igt serverhotell är: NetCamp i Lnkp. kolla här var dom ligger: http://infoo.se/www/NetCamp_AB Näringsliv/Företag/Dataföretag/Webbhotell Näringsliv/Företag/Dataföretag/Konsultföretag/Internet Dom borde väl inte ligga under Webbhotell utan under Serverhotell, en kategori som definitivt borde finnas, Serverhotell låter bra och har sin plats i vår lilla värld. NetCamp är definitivt ingen webbhotell utan ett renodlat serverhotell, eller coloc hosting. Problemet är kanske att Svenskarna kanske inte är så IT vana som USA, när tom sunet inte vet vad ett serverhotell är ![]() Senast redigerad av Danielos den 2010-02-15 klockan 22:51 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
VPS är en form av delad server som du säger självklart men det är en form av serverhosting och går i USA under generell hosting - även om det är delad tekniskt sätt. Delad hosting eller engelskans shared hosting har sedan 20 år refererats till just vad vi säger är webbhotell.
Att WN delar upp just webbhotell och dedikerad server innebär att de särskiljer det - men att du diskuterar allt under bägge ämnena i dessa trådar. Det skulle allt kunna gå under Hosting eller drift - vilket hade inkluderat bägge men än bredare. Sedan börjar begreppen gå isär än mer. ipeer lanserar något som de kallar för Cloud VPS? Är det cloud computing eller bara låta produkten få med ett hajpat ord som låter bra för kunden men som ändå är vad många här ser som traditionell VPS? Definitionen jobbas ju fram på cloud computing från ett antal organisationer men tex finns där flera kriterier redan idag och där skulle inte en "traditionell" VPS falla. Det lär i alla fall separerar terminologin än mer. På den vägen fick vi kritik här, från ett par på WN, för att man tyckte vår tjänst (My CityCloud) inte var "mer än en VPS som du betalar per timme". Dock är ett par av kriterierna för cloud computing just att man inte betalar för mer än man använder (per timme) samt erbjuder en flexibilitet i form av hur det skalar upp och ner. Tror det är viktigt för kunderna att vi inom industrin inte krånglar till begreppen för mycket - för det kan bara skada oss i slutet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror jag får slå mig själv på fingrarna, då jag uppenbarligen själv har lyckats få tråden att spåra ut - trots mitt syrliga försök att få den på rätt spår igen.
![]() Jag anser att vi gott kan behålla ordet Webbhotell. Det enda som saknas enligt mig, är ett bättre ord eller en bättre översättning av engelskans hosting. Värd är egentligen den korrekta översättningen, men fungerar inte riktigt för vår del... Jag menar, webbvärd? Och hur skulle man säga Hosting provided by Company på svenska? Företag står som värd för sajten? VPS behöver absolut inte ett nytt/eget ord, då det är en förkortning av "Virtuell Privat Server" - vilket beskriver produkten rätt bra i sig själv. Precis detsamma gäller "Dedikerad server", som heller inte behöver vi ett nytt ord just av den anledningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är ju en sak vad fackfolk tycker om hur det ska se och en helt annan sak hur vanliga människor uppfattar saker, eftersom den enda kategori som finns på infoo.se är Webbhotell för alla kategorier. Senast redigerad av Danielos den 2010-02-18 klockan 09:15 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|