FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Förslaget är väl att det ska gälla från 1 april? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Oavsett så tycker jag AB är den bästa formen, så om detta kommer hjälpa folk att starta AB istället för andra bolagsformer så är jag för detta. Som småföretagare finns det mycket förmånliga utdelningsregler (3:12-reglerna) och du har bättre förmåner än om du driver som enskilt. Sen är det också enklare med deklaration osv...så jag slår ett slag för AB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Guest
|
|||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
3:12 reglerna är inte till för att göra det förmånligare för småföretagare. De är till för att jämna ut beskattningen mellan ägarledda aktiebolag och andra bolagsformer. Hade de inte funnits hade det alltså varit förmånligare att driva aktiebolag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Intressant, hur tänker du där? I min värld är det väldigt förmånliga om man hanterar dem korrekt... Det 3:12-reglerna gör är ju att du kan fördela inkomsten mellan inkomstslagen tjänst (lön) och kapital (utdelning). Du väljer ju själv om du vill tillämpa dem eller ej, således förstår jag inte hur det kan vara förmånligare för AB om de inte funnits? 3:12-reglerna när man utnyttjar löneunderlag är ju det enklaste sättet att få ut stora summor pengar som utdelning till låg beskattning, men visst har du kontoret på fickan och tjänar 200-300 tkr om året så blir skatten marginellt lägre som enskild firma men har du några ambitioner med ditt bolag och har anställda så skapar 3:12-reglerna dig en go sits. Reglernar säger ju också att du alltid har rätt att plocka ut 127 250 kr till 20 % beskattning (bolagsskatt får du givetvis också betala, nu 26,3 %). Vilket även det är förmånligt, om du har råd dvs. Må väl! /Johan |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|