Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad tjänar de på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-08, 19:52 #1
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Men bett om det?
Okey för att folk accepterar - klickar i för att kunna gå vidare - men jag vet inte om jag skulle kalla det för att de har bett om det. Om vi nu ska hålla begreppen "rena"
Det känns som att folk i allmänhet är väldigt dåliga på att läsa avtal, speciellt på nätet. Sedan skriks det ofta högt från en liten grupp som inte fattat att de har ett eget ansvar för de avtal de ingår.

Man ber om att få nyhetsbrev m.m. i utbyte mot att ha chansen att vinna. Ingen kan väl vara så dum att tro att man kan få något helt gratis. Vill man inte betala detta pris så får man snällt punga ut 25 kr för en trisslott med en garanterat nyhetsbrev-fri chans att vinna miljonerna.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 21:17 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Det känns som att folk i allmänhet är väldigt dåliga på att läsa avtal, speciellt på nätet. Sedan skriks det ofta högt från en liten grupp som inte fattat att de har ett eget ansvar för de avtal de ingår.

Man ber om att få nyhetsbrev m.m. i utbyte mot att ha chansen att vinna. Ingen kan väl vara så dum att tro att man kan få något helt gratis. Vill man inte betala detta pris så får man snällt punga ut 25 kr för en trisslott med en garanterat nyhetsbrev-fri chans att vinna miljonerna.
Håller med dig om vikten att läsa avtal och att man inte ska klaga när man får det man accepterat/godkänt
Däremot ser jag inte orden "acceptera" eller "godkänna" som synonyma med "be om". Det finns mycket i livet som jag accepterar/godkänner men absolut inte ber om.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 22:30 #3
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Citat:

Håller inte med. Någon får gjärna uppdatera mig om jag har fel men att kryssa i en ruta eller liknande kan knappast ses som ett bindande avtal, har det inte varit någon rättslig prövning på detta tidigare? Frågan hamnar väll på om användaren hade som uppsått att av fri vilja ingå ett avtal... Så är ofta ej fallet på internet. Har varit med om att jag trot att jag blivit medlem i en tjänst och sedan fått en stor faktura hemskickad. Givetvis bestreds detta. Alla kan missa en liten länk som någonstans har finstilt "tjänsten kostar xx". Att dölja kostnader och liknande finstilt under en extern sida anser jag vara bedrägligt beteende...
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 02:18 #4
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Däremot ser jag inte orden "acceptera" eller "godkänna" som synonyma med "be om". Det finns mycket i livet som jag accepterar/godkänner men absolut inte ber om.
Helt riktigt, man accepterar.

Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Håller inte med. Någon får gjärna uppdatera mig om jag har fel men att kryssa i en ruta eller liknande kan knappast ses som ett bindande avtal, har det inte varit någon rättslig prövning på detta tidigare? Frågan hamnar väll på om användaren hade som uppsått att av fri vilja ingå ett avtal... Så är ofta ej fallet på internet. Har varit med om att jag trot att jag blivit medlem i en tjänst och sedan fått en stor faktura hemskickad. Givetvis bestreds detta. Alla kan missa en liten länk som någonstans har finstilt "tjänsten kostar xx". Att dölja kostnader och liknande finstilt under en extern sida anser jag vara bedrägligt beteende...
Det betyder med andra ord att alla sveriges e-handlare är spammare när kunder kryssar i "Jag vill ha Shoppens nyhetsbrev skickat till mig"?

När det gäller avtalslagen så kan avtal vara ogiltiga om de innehåller allt för absurda förpliktelser. T.ex om det står "Du förbinder dig att årligen betala 10.000.000 kr till Företaget" när det gäller ett avtal för t.ex en serietidningsprenumeration. Skulle det istället stå "Du förbinder dig att månatligen betala 59 kr till Företaget" så är det ok eftersom beloppet står i propotion till värdet på varan. I detta fall kan jag inte se att det skulle vara ett ogiltigt avtal att "som betalning" gå med på nyhetsbrev och telefonkontakt m.m.

Efterlyser ConnyWesth till denna tråd så att vi kan reda ut ett och annat
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 03:47 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Det betyder med andra ord att alla sveriges e-handlare är spammare när kunder kryssar i "Jag vill ha Shoppens nyhetsbrev skickat till mig"?

När det gäller avtalslagen så kan avtal vara ogiltiga om de innehåller allt för absurda förpliktelser. T.ex om det står "Du förbinder dig att årligen betala 10.000.000 kr till Företaget" när det gäller ett avtal för t.ex en serietidningsprenumeration. Skulle det istället stå "Du förbinder dig att månatligen betala 59 kr till Företaget" så är det ok eftersom beloppet står i propotion till värdet på varan. I detta fall kan jag inte se att det skulle vara ett ogiltigt avtal att "som betalning" gå med på nyhetsbrev och telefonkontakt m.m.

Efterlyser ConnyWesth till denna tråd så att vi kan reda ut ett och annat
Hehe, du kanske tog första steget men jag tog det nog yttligare ett steg mot offtopic-land. Syftade på avtal i allmänhet. I exemplet du nämner skulle jag anse att det är rimligt att anta att användaren av fri vilja ingått avtalet om denne klickat på "beställ" på en sida som anger "prenumerera på serietidningen för 59 kr i månaden" medans hela situationen blir mer tveksam om användaren exempelvis råkat klickat i en kryssruta på en sida där det står "få serietidningen i en månad" och kostnaden anges enbart under det finstilta i ett avtal. Blir med andra ord uppenbart att websajten försöker vilseleda användaren och inte kommunicera det faktum att han/hon köper en tjänst.

Det hela blir väll en fråga om uppsåt, om det räcker med att besöka en sida eller kryssa i en ruta för att ingå ett bindande avtal är jag ganska säker på att exempelvis google har ingått en massa avtal då googlebot både besöker sidor och har börjat manipulera javascript/formulär för att nå content.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017