Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

VolvoSaab.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-04, 02:29 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av club100 Visa inlägg
Jag kanske ska förtydliga mig lite. Jag är inte intresserad av den domänen. Jag är bara intresserad av hur alla inblandade tänker och hur en eventuell tvistlösare skulle ställa sig till detta. Och vad skulle hända om volvo drog det till tinget med hänvisning till sitt varumärke, hur skulle tinget ställa sig?
Mvh
Nu avgörs det förmodligen inte i tingsrätten. Vi har redan svarat på frågan flera gånger. Med största sannolikhet kommer som sagt var ingen få rätt att använda domänen.
Oläst 2009-12-04, 16:32 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu avgörs det förmodligen inte i tingsrätten. Vi har redan svarat på frågan flera gånger. Med största sannolikhet kommer som sagt var ingen få rätt att använda domänen.
Min analys är personlig och hypotetisk - jag har alltså inte en aning om hur en av de tretton skulle ställa sig inför detta.
Men min "point of view" skiljer sig på en viktig punkt från bla FredrikNas och tartaranddesire´s:

Nämligen att om den klagande skulle gå lyckosam ur en tvist av detta slag dvs att SAAB eller Volvo skulle vinna en tvist, så anser jag nog sannolikt att domänen tilldelas dem med full rätt att använda domänen på det sätt som passar dem.
Det ligger med andra ord inte i tvistlösarens intresse att agera som någon sorts förprövning - ett domännamn gör inte intrång i en annan verksamhets namnrätt (mer än i yttersta yttersta undantagsfall).

- En registrering av ett domännamn under .se förprövas inte.
- En tvistlösning (ATF) löser en tvist mellan en innehavare och en part som anser sig ha mer rätt till en domän.
- Ett intrång i en varumärkes- namnrätt kan avgöras när domänen väl används.

Men en tvistlösare skulle bygga sitt beslut vägt vad som åberopas och läggs fram som bevisföring - inget annat.
Beroende av detta så beror det till mycket stor del på VAD som läggs fram och vad som anses vara bevisat.

Skulle "ondsinta" privatpersonen Kalle regga [VolvoSaab.se]
(med två stycken konkurrerande registrerade och av allmänheten kända varumärken i samma domännamn), så skulle jag trots detta säga att:

"det står fritt för den som anser sig ha mer rätt än innehavaren att tvista om domänen i fråga"

De tre rekvisiten tror jag även skulle ses som uppfyllda:

- Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. CHECK
- Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet CHECK
- Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. CHECK

Vad som sedan skulle ske med domänen är "sannolikt" att den skulle tillfalla "Volvo" eller "SAAB" (som är de enda jag ser skulle kunna ha en namnrättighet till domänen", sen om den passivt skulle innehas eller användas, så tror jag närmast på det förstnämnda.
Men detta handlar alltså om ATF dvs domäntvistlösning.

OM domänen däremot skulle använts på ett sätt som skulle skadat något av varumärkena, som att länka domänen till "Opel" eller annan konkurrents hemsida (eller liknande eller om man skulle börja sälja eller marknadsföra bilar överhuvudtaget), så skulle det vara tal om varumärkesintrång som blir något att ta upp civilsrättslig prövning. Bara den egna fantasin sätter väl stopp för vilka summor det kan handla om ifall den uppkomna skadan är stor och den drabbade vill statuera exempel i avskräckande syfte
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017