FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Banned
|
Jag har publicerat en platsannons här inne som inom en kort tid kommer att publiceras, men det har inte med ämnet att göra.
Ska starta upp ett forum med tillhörande sida om ett land i världen. Nu är det så att jag kommer att ha olika länkar på startsidan med olika ämnen som avhandlar kort information som t ex, *Vilka stränder är bäst? Då undrar jag följande. Det finns en sida där denna fråga är ställd och jag undrar om jag får kopierar texten trots att texten finns på wikipedia, resesajter m.m men den är bara omformulerad. Om jag tar dessa texter och kopierar rakt av och lägger in på min sida, kan jag bli stämd då och dragen inför rätta? Eller kan jag kopiera texten rakt av med tanke på att den finns skriven på andra sidor och som sagt omformulerad. En till fråga som har med sidans namn att göra. Om en annan sida har ett namn slagverket.se t ex och jag registrerat namnet slag-verket.se, kan jag bli tvungen att ändra det då eller får jag ha slag-verket.se? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Wikipedia är licensierad under Creative Commons, läs igenom avtalet.
Annat material kanske inte är så uppskattat att ta. Någon stackare som slitit sitt hår för att skriva en 24-sidors text om ett sandkorn i Sahara kanske inte blir så glad om du kopierar den. Gör som personen då, skriv om den. Behöver inte vara så mycket, bara du har gjort det. Hänvisa även till skaparen. Om du har samma nisch som slagverket.se så kan du ev. förlora din rätt att ha namnet om slagverket.se tar det till en ATF. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Citat:
Vi tar slagverket som exempel igen. Om personen har registrerat slagverket.se och jag registrerar t ex sv.se som förkortning kan jag även bli dragen till ATF då också eller chansen minimal? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Förkortningar och tex. slagv.se, sverket.se osv gör inget. Tex: coca-cola.se skulle dra dig till ATF om du registerat: cocacola.se cocacola-light.se cocacola-zero.se coca-cola-light.se osv. Men inte om du registrerat, cc-zero.se eller cc-light.se, eftersom det är inget av deras varumärken. Läs lite här om ATF-förfarandet. http://www.iis.se/domaner/tvistlosning-atf/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Googlade lite idag och fann två sidor som har med detta ämne att göra. Sidorna heter och lägg märke till det i fet text.
www.thailandforum.se www.thailandsforum.se Den sistnämnda har bara lagt till bokstaven s i sin domän men sidan ligger kvar utan rättsliga processer av någon part. Så det borde gå med andra ord. Synpunkter på detta? Eller kan dessa två forums ägare har snackat ihop sig om att det är okej, och dom samarbeta med varandra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Vart vill du komma? Vill du höra "Ja, det är okej att snylta på någon annans namn".
Vad skall du säga när du kommer till en ATF? "Jag tyckte det var okej, eftersom andra också gör det", njae. Kanske inte så smart va? Anledningen till varför thailand(s)forum.se är kvar är nog enbart pga priset som man får betala i en ATF. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
Vill komma dit varför många sidor använder identiska namn som andra har. Se de två exemplen jag skickade, bara ett s som skiljer sidorna åt. Sedan har du andra exempel, www.turkietsajten.se, www.turkietforum.se och www.turkietresor.se. Sedan har du två två exempel till, www.aftonbladet.se och www.dagbladet.se. Sidorna har turkiet i sig och bladet då borde jag kunna registrera följande adresser utan några problem,
www.turkiet-sajten.se www.turkiet-forum.se www.turkiet-resor.se eller www.turkiet.sajten.se www.turkiet.forum.se www.turkiet.resor.se Finns många olika sätt man kan vända på namnen. Utveckla gärna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Det enda jag kan säga är att du får gå efter din egen moral & sunt förnuft. Resebranschen är ett konkurrens utsatt marknad, där knappast domännamnen är den enkla biten, utan snarare SEO är det tuffare biten. Du kan har turkiet.se som domän, men en annan person/företag kan ha restillturkietisommar.se och tjäna mer på detta. Satsa på något eget istället för att försöka snylta på någon annan. Citat:
http://www.iis.se/domaner/tvistlosni...kostnader-atf/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om turkietsajten är ett registrerat varumärke (vilket jag tvivlar på) så har du ingen laglig rätt att nyttja omskrivningar. Vill du registrera webbmasternetwork.se är det fritt fram eftersom webmasternetwork inte är ett registrerat varumärke (antar jag iallafall).
Att flera sajter (som handlar om turkiet) har turkiet med i domännamnet är väl inga konstigheter? De handlar ju om turkiet. Samma med "bladet", de är ju tidningar från början, och heter så. Finns även en del tidningar med "tidning" i namnet, "Nya Wermlands Tidning", "Borlänge Tidning" osv. Sen får du nog fundera lite på skillnaden mellan domännamn och varumärken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Ursäkta om jag ställer lite frågor. Självklart kommer jag att ha en egen och unik domän, saken är den att jag undrar lite vad som sker och hur det funkar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|