FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man ska behöva sköta backuper själv när man betalar för det hos sin leverantör? Om man inte kan ha förtroende för sin leverantör i dessa frågor har man väl valt fel leverantör? Då kan man ju lika gärna ha en egen server hemma i garderoben snart...
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
* Någon tomte i huset har vänt sin router åt fel håll och ropar ut DHCP till alla andra kunder i huset * Internetleverantören har stängt ner mig flera gånger efter att kundtjänst stängt, så jag kan inte få igång något förrän dagen efter. Anledningen har varit att e-post jag skickar ser ut som virus (när det i själva verket är loggfiler från min server). * En propp har gått på grund av att grannen dragit för mycket ström * En alldeles för varm sommardag blev servern överhettad och stängde av sig själv * Internetleverantören har haft egna problem (detta är inte särskilt vanligt) I genomsnitt ligger min hemmaserver nere ett par timmar i månaden på grund av sådana här saker utanför min kontroll. Så mycket brukar knappt ens de värsta webbhotellen komma upp i, och även om de gör det så har de mer kontroll än vad jag har över min hemmamiljö. Att ha en egen hemmaserver kostar också. Min hemmaserver kostar ca 100 kr/månad i el (spelar ju ingen roll om du har villa och lyckas använda värmen på något sätt, men i lägenhet är det meningslös värme). För att få mer än 1 Mbit/s i upphastighet betalar jag 60 kr/månad extra till Internetleverantören. Då har jag inte räknat in hårdvarukostnaden som utslagen på tre år blir 140 kr/månad. Slutsatsen blir att om du är beredd att jobba gratis med hostingen, kan tänka dig en miljö med slumpmässig nertid utanför din kontroll samt tolerererar att köra allt på en enda maskin utan redundans så kostar det fortfarande 300 kr/månad. Då har vi ännu inte räknat in det som efterfrågas i den här tråden, nämligen fungerande offsite-backup. Jag håller med om att det är webbhotellets sak att hålla i riktiga backuper, åtminstone om man betalar för en sådan tjänst. Men samtidigt skulle jag själv vara tveksam till att lita på webbhotellet, det är trots allt alldeles för driftskritiskt att bli av med datan. Senast redigerad av emilv den 2009-11-05 klockan 09:09 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|