FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Är helt grön inom marknadsföring så söker lite hjälp. Säg att man har ett program där man har en banner. * Bannern täcker 1/4 av en 20 tums skärm. * 450 unika personer använder programmet i månaden. * Dom använder programmet endast i cirka 5-10 minuter. * Personerna är i alla åldrar, båda kön och blandade målgrupper. * Reklamen är inte relaterad till innehållet i programmet. * Trycker du på bannern kommer en hel ruta upp med deras valfria innehåll. Finns det någon mall man kan följa för pris till annonsplatser? Vad kan tänkas vara rimligt att ta betalt för en sådan annonsplats jag beskriver här? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är för få som använder programmet. Med en rimlig CTR på någon procent så blir det bara en handfull exponeringar av helsidan i månaden. Det är få företag som orkar bry sig om så lite.
Tillägg: Möjligen skulle man kunan få företaget att hjälpa till med distributionen av programmet mot att de förekommer i bannern på dessa låga användaravtal. Senast redigerad av Magnus_A den 2009-11-04 klockan 08:53 Anledning: Tillägg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Låter cirka 400 kronor per månad per program rimligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du kan få relevanta annonser hos tex. google för 1kr per besökare som klickar på annonsen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du får gissa lite.
1% CTR är väl ett rimligt antagande på blandade annonser. Två kronor per klick brukar vara i övre gränsen. 450 unika besökare, ger 4,5 klick à 2kr ger 9kr per månad |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Man kan ju vända på det oxo och räkna uut hur många användare man behöver för att kunna leva på detta (dvs ha ca 100 000 SEK per månad i intäkt). Du behöver ca 50 användare per intjänad krona dvs 5 Miljoner användare. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-04 klockan 15:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Conny, det var baserat på dina siffror, 0,5-2kr per klick (är det inte vad du brukar uppge?)
Det stämmer ganska bra med min statistik också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Dvs det skulle behövas mellan 5 och 20 miljoner besökare per månad. för att få 100 000 SEK i intäkter per månad. Jag ville inte gå i polemik om tumregeln här eftersom jag har lite för dåligt underlag när det gäller just oriktad reklam. Men när det gälelr vanliga webbsidor så brukar jag räkna 0,48 SEK som jag har på de webbplatser jag administrerat men vissa har gett upp till 2 SEK och någon enstaka lite mer. Men umregeln är nog hyfsad för vanliga webbplatser. Det här är ju bara estimeringar och verkligheten kan givetyvis se helt annorlunda ut, beroende på vilken typ av applikation det är och hur marknadsföringen kommer att gå till. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-04 klockan 21:51 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|