FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tyckte ändå att det avsnittet var lite bättre än tidigare. Kan vara av personliga skäl men det var mer givande program.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Eftersom jag inte sett nån översikt på Internet över dem program som ska sändas i serien då gör jag det. :-)
http://www.ur.se/Vuxen/Tv/Vinna-eller-forsvinna/ (Såg att dem hade exakt samma översikt i en av deras länkar, nu skrev jag av allt det här från tidningen helt i onödan.) http://driva-eget.se/vinnaellerforsvinna 2009 ________________________________________________ 20 Sept - Klädesbutiken Stor & Fin - Bollnäs Hur ska Monica Person klara stressen och lyckas sälja mer? Ska hon lyckas med en webb-butik? ________________________________________________ 27 Sept - Getfarmen Halltorp - utanför Trollhättan Hur ska Anna och Svante Kaiser hitta lönsamhet för getosttillverkningen? ________________________________________________ 4 Okt - Restaurangen Stockholm Fruitbar Hur ska Ezperanza Mattison få stället att överleva sedan hon belånat familjens hus och själv inte kan ta ut någon lön? ________________________________________________ 11 Okt - Parkeringsbolaget Västia - Göteborg Hur ska de två 30-åringarna göra för att kunna kalla sig riktiga entreprenörer och kunna hävda sig mot giganterna i branschen? ________________________________________________ 18 Okt - Små möbler - Vellinge Ska Susan Wahlgren låna för att överleva eller ska hon kunna krympa sitt stora lager av barnmöbler? Hur ska hon köpa och sälja utomlands? ________________________________________________ 25 Okt - High Nation - Stockholm Hur ska Linda få pengar för att utveckla sin solcellslampa som hon vill försöka sälja till de fattiga i Afrika? ________________________________________________ 1 Nov - Taxinge slott och gods Ann-Marie och Jan Fimmerstad ska överlåta sitt livsverk till två av de tre barnen. Hur skapar de rättvisa? Hur undviker de bråk? ________________________________________________ 8 Nov - Uppföljning av de sju tidigare programmen. Senast redigerad av wizzo den 2009-10-14 klockan 13:47 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tycker programmet är jättespännande och jag följer det med stort intresse!
Man kan ha åsikter om allt, men jag tycker det är välproducerat och bra TV! Visst är det lite ytligt. Det är jag benägen att hålla med om. Men om man inte gräver på djupet kan fler känna igen sig i olika situationer. För många av de utmaningar som företagarna ställs inför är generella och många egna företagare kan känna igen sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
|
Just nu bör man se dokumentären om Christian von Koenigsegg i SVT2 kl 20.00 ikväll.
Christian von Koenigsegg är definitivt en stor entreprenör som man kan ta mycket inspiration från. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla som läste posten ovan för sent...
http://svtplay.se/v/1748413/dokumentar/koenigsegg |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Medlem
|
Såg på den efter tipset från Conny. Vilken dokumentär! Riktigt vass!
Skönt att se en riktig visionär, drömmare och entreprenör lyckas. Precis en sån person som borde hålla ett tal för min sambo om varför man är som man är ibland. :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
|
Missa inte det sista avsnittet av vinna eller försvinna på söndag. De kommer att avrunda och berätta vilka av företagen det kommer att gå bra fgör och vilka ska lägga ner.
Vilka tror ni får tummen upp? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
|
Företag som jag utan vidare tror kommer att drivas vidare är Taxinge slott, Västia Parkering troligen även Halltorps Mejeri.
De som jag tror ska läggas ner är Små Möbler, Stor & Fin, Stockholm Fruitbar helt enkelt för att de inte kan få ut tillräckligt med marginaler på sin verksamhet. De har ju definitivt en marknad men den är för liten för att företagen ska överleva i det korta perspektivet. Små möbler skulle kunna bygga upp sin verksamhet om de gör om sin affärsplan och skaffar ordentliga marginaler och höjer kapitalomsättningsgshastigheten (dvs omsättningen i relation till lagret). HiNation med sin Solcellslampa är i ett mycket tidigt utvecklingsskede och jag tror på att det finns en marknad för deras produkt, om de kan kan hitta en marknadskanal (Marknadsföring, försäljning och distribiution) via tredje part som exempelvis Primus. HiNation måste först bygga upp en stark hemmamarknad innan de ger sig ut på exportmarknaden, Men Botswana verkar ju alldeles utmärkt som första exportmarknad att testa på. Primus, ClasOhlsson eller IKEA skulle kunna lägga stora beställningar på rak arm så företaget kan få in rörelsekapital. Alla tre företagen skulle kunna ge direkt feedback på hur produkten fungerar och komma med förbättringsförslag och öneskemål om tilläggsprodukter. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-06 klockan 04:23 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|