FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag håller på att skapa en produkt som har alla svenska webbmasters som potentiella kunder. Men när jag började fundera på hur stor målgruppen är så kom jag fram till att det är ruskigt svårt att veta och dessutom väldigt intressant
![]() Är det någon som har statistik för detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju helt på hur du definierar "webmaster"?
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Så sant så sant. Om vi lägger till definitionen att det ska vara en svensk person som har en webbplats som denne försöker marknadsföra. Man skulle kunna säga hur många unika personer som har ett konto på ett webbhotell också kanske
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ska man klassa en bloggare som håller till på Blogg.se som webmaster? Inte om jag får bestämma.
Min uppfattning om hur man definerar en webmaster har förändrats lite med åren. 1996 var man webmaster om man kunde koda sina egna HTML-filer och ladda upp dem på Geocities. Nu tycker jag däremot att man ska ha sin egna domän och utrymme på webbhotell utöver kunskaper om HTML & CSS. Samt en vilja att marknadsföra webbplatsen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det behöver inte vara just webbhotell. Kan vara VPS eller dedikerad/egen server.
Man kan väl även vara webbmaster åt någon annan utan att själv äga någon domän eller ha något med marknadsföringen att göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Om man ska få någon ordning på detta så anser jag att för att kvalificera sig till att vara webmaster så måste man minst arbeta i princip heltid med detta, med full eller med lite lön. Dvs, om jag arbetar som frisör heltid och sedan arbetar deltid med webmastering på min fritid, så är jag ju en frisör och inte en webmaster. Detta skulle få bloggaren blondinbella att kvalificera sig till webmaster
![]() Men man kan nu annars ha 2 kategorier, webmaster som yrke och webmaster som hobby. Dvs, om jag gör och kan fixa service och annat på min bil innebär ju inte detta att jag sedan går runt och säger att jag är en "mekaniker", om jag är duktig på att laga mat ofta, så är jag ju inte heller en kock? På samma sätt så innebär ju inte att om jag har "webmaster kunskaper" att jag är en webmaster. Senast redigerad av Danielos den 2009-11-01 klockan 20:49 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Eller bara om man managerar en sida = master over the web.
Ta mig som ett exempel, är inte vass på kodning, de är grekiska för mig, visst jag kan till viss del ändra lite osv men då är det bara den "logiska" delen i skallen som får jobba. Inte för att jag "kan" koda. ![]() Men jag har fortfarande ett dussintal sidor, vissa med en viss inkomst och visas är torra som sahara när de kommer till cash. Så jag managerar, har domäner, kan "installera" script som alla andra också kan, husserar på olika hotell osv. Men jag kan inte se mig som en riktig webmaster, inte att blanda ihop med master degree i webben. ![]() Men dagens webmasters är som sagt inte som de var för 5-10år sen. Idag behöver jag som web intresserad person inte kunna apache, nix, koda html, php, css, in och utantill. Idag krävs de bara att du skall ha ett intresse och att du har 150kr på fickan per år mer eller mindre, Skaffa ett hotell och en domän, sen kan du skaffa wordpress och byta logga om du är fena på mspaint. Och sen kan du blogga om dina akvarie fiskar och installera ett halvautomatisk plugin som tar hand om adsense koden så du kan få några deniros. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Håller med danielos när det gäller
att ha det som huvudsakliga arbetsuppgift/inkomst bör vara grunden för "professionell webmaster" men frågan är sedan vad "det" är krävs det att man arbetar både med innehåll och teknik? är arbete med den tekniska sidan mer primärt? Samtidigt kan jag konstatera med en definition som innehåller "huvudsakliga arbetsuppgift/inkomst" faller många ifrån. Kanske för många för de flesta tillfällen begreppet kan vara användbart |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om jag t.ex. jobbar som frisör på heltid men även jobbar som kock på en restaurang i tre timmar/dag, då är jag väl både frisör och kock? Om man inte tittar på person utan tittar från verksamhetens synvinkel, saknar restaurangen en kock då jag jobbar där under mina tre timmar? Först borde vi definiera vad en webmaster är. Enligt Nationalencyklopedin: "Webbmästare, engelska webmaster, webbansvarig, person som ansvarar för driften av en tjänst på Internets informationsnät World Wide Web (WWW)." - Källa: 2009-11-03, Nationalencyklopedin, http://www.ne.se/webbmästare Enligt Wikipedia: Webbansvarig (engelska Webmaster) är huvudansvarig för att en webbplats övergripande struktur och presentation av innehåll stödjer målgruppernas behov, i linje med webbplatsens fastställda mål och syfte. Det är relativt vanligt förekommande att en webbansvarig även har ett strategiskt ansvar. - Källa: 2009-11-03, Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Webbansvarig Alla webbsidor har i regel en webmaster som kan definieras enligt ovan, vare sig webmastern jobbar på heltid med sidan eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|