Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur många svenska webmasters finns det?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-01, 13:12 #1
Jonas.U Jonas.U är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2009
Nykomling

Standard Hur många svenska webmasters finns det?

Jag håller på att skapa en produkt som har alla svenska webbmasters som potentiella kunder. Men när jag började fundera på hur stor målgruppen är så kom jag fram till att det är ruskigt svårt att veta och dessutom väldigt intressant

Är det någon som har statistik för detta?
Jonas.U är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 14:03 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Det beror ju helt på hur du definierar "webmaster"?
Oläst 2009-11-01, 16:13 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det beror ju helt på hur du definierar "webmaster"?
Så sant så sant. Om vi lägger till definitionen att det ska vara en svensk person som har en webbplats som denne försöker marknadsföra. Man skulle kunna säga hur många unika personer som har ett konto på ett webbhotell också kanske
Jonas.U är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 17:49 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Ska man klassa en bloggare som håller till på Blogg.se som webmaster? Inte om jag får bestämma.

Min uppfattning om hur man definerar en webmaster har förändrats lite med åren. 1996 var man webmaster om man kunde koda sina egna HTML-filer och ladda upp dem på Geocities. Nu tycker jag däremot att man ska ha sin egna domän och utrymme på webbhotell utöver kunskaper om HTML & CSS. Samt en vilja att marknadsföra webbplatsen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 20:17 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Det behöver inte vara just webbhotell. Kan vara VPS eller dedikerad/egen server.

Man kan väl även vara webbmaster åt någon annan utan att själv äga någon domän eller ha något med marknadsföringen att göra.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 20:22 #6
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Om man ska få någon ordning på detta så anser jag att för att kvalificera sig till att vara webmaster så måste man minst arbeta i princip heltid med detta, med full eller med lite lön. Dvs, om jag arbetar som frisör heltid och sedan arbetar deltid med webmastering på min fritid, så är jag ju en frisör och inte en webmaster. Detta skulle få bloggaren blondinbella att kvalificera sig till webmaster
Men man kan nu annars ha 2 kategorier, webmaster som yrke och webmaster som hobby.

Dvs, om jag gör och kan fixa service och annat på min bil innebär ju inte detta att jag sedan går runt och säger att jag är en "mekaniker", om jag är duktig på att laga mat ofta, så är jag ju inte heller en kock? På samma sätt så innebär ju inte att om jag har "webmaster kunskaper" att jag är en webmaster.

Senast redigerad av Danielos den 2009-11-01 klockan 20:49
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 20:24 #7
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Eller bara om man managerar en sida = master over the web.
Ta mig som ett exempel, är inte vass på kodning, de är grekiska för mig, visst jag kan till viss del ändra lite osv men då är det bara den "logiska" delen i skallen som får jobba. Inte för att jag "kan" koda.

Men jag har fortfarande ett dussintal sidor, vissa med en viss inkomst och visas är torra som sahara när de kommer till cash.
Så jag managerar, har domäner, kan "installera" script som alla andra också kan, husserar på olika hotell osv.

Men jag kan inte se mig som en riktig webmaster, inte att blanda ihop med master degree i webben.

Men dagens webmasters är som sagt inte som de var för 5-10år sen. Idag behöver jag som web intresserad person inte kunna apache, nix, koda html, php, css, in och utantill. Idag krävs de bara att du skall ha ett intresse och att du har 150kr på fickan per år mer eller mindre, Skaffa ett hotell och en domän, sen kan du skaffa wordpress och byta logga om du är fena på mspaint. Och sen kan du blogga om dina akvarie fiskar och installera ett halvautomatisk plugin som tar hand om adsense koden så du kan få några deniros.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 23:42 #8
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Håller med danielos när det gäller
att ha det som huvudsakliga arbetsuppgift/inkomst
bör vara grunden för "professionell webmaster"

men frågan är sedan vad "det" är
krävs det att man arbetar både med innehåll och teknik?
är arbete med den tekniska sidan mer primärt?

Samtidigt kan jag konstatera med en definition som innehåller "huvudsakliga arbetsuppgift/inkomst" faller många ifrån. Kanske för många för de flesta tillfällen begreppet kan vara användbart
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 10:11 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Om man ska få någon ordning på detta så anser jag att för att kvalificera sig till att vara webmaster så måste man minst arbeta i princip heltid med detta, med full eller med lite lön. Dvs, om jag arbetar som frisör heltid och sedan arbetar deltid med webmastering på min fritid, så är jag ju en frisör och inte en webmaster. Detta skulle få bloggaren blondinbella att kvalificera sig till webmaster
Men man kan nu annars ha 2 kategorier, webmaster som yrke och webmaster som hobby.

Dvs, om jag gör och kan fixa service och annat på min bil innebär ju inte detta att jag sedan går runt och säger att jag är en "mekaniker", om jag är duktig på att laga mat ofta, så är jag ju inte heller en kock? På samma sätt så innebär ju inte att om jag har "webmaster kunskaper" att jag är en webmaster.
Vet inte om jag håller med dig helt och hållet där. Om man är utbildad civilingenjör så brukar man ofta kalla personen för civilingenjör även om han eller hon inte arbetar som detta. Civilingenjör som ett tydligt definierat yrke existerar ju inte ens.
Oläst 2009-11-03, 10:44 #10
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Om man ska få någon ordning på detta så anser jag att för att kvalificera sig till att vara webmaster så måste man minst arbeta i princip heltid med detta, med full eller med lite lön.
Varför kan man bara definera en person som en sak?

Om jag t.ex. jobbar som frisör på heltid men även jobbar som kock på en restaurang i tre timmar/dag, då är jag väl både frisör och kock?

Om man inte tittar på person utan tittar från verksamhetens synvinkel, saknar restaurangen en kock då jag jobbar där under mina tre timmar?

Först borde vi definiera vad en webmaster är.

Enligt Nationalencyklopedin:

"Webbmästare, engelska webmaster, webbansvarig, person som ansvarar för driften av en tjänst på Internets informationsnät World Wide Web (WWW)." - Källa: 2009-11-03, Nationalencyklopedin, http://www.ne.se/webbmästare

Enligt Wikipedia:

Webbansvarig (engelska Webmaster) är huvudansvarig för att en webbplats övergripande struktur och presentation av innehåll stödjer målgruppernas behov, i linje med webbplatsens fastställda mål och syfte. Det är relativt vanligt förekommande att en webbansvarig även har ett strategiskt ansvar. - Källa: 2009-11-03, Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Webbansvarig

Alla webbsidor har i regel en webmaster som kan definieras enligt ovan, vare sig webmastern jobbar på heltid med sidan eller inte.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017