FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har aldrig riktigt förstått varför den frågan ens kommer upp. Att man inte kan bryta följden på verifikationsnummer är en sak men ordernummer? Ett ordernummer som sådant betyder ju inte att det skett en affärshändelse.
Det finns ju en massa naturliga skäl till att följden på ordernummer bryts i de flesta ehandelssystemen. - Till att börja med så väljer många att starta webbshoppen med ett högre ordernummer från dag ett. T.ex. 00052146 Känns ju lite B att presentera ordernummer för de första kunderna med 001, 002 o.s.v. Jag har t.o.m. sprungit på webbshoppar som slumpar fram tolvsiffriga ordernummer. (finns inte ens nån följd att bryta :-) - Du som ägare av webbshoppen kanske lägger ett antal testordrar per vecka. - Folk avbryter sin beställning i sista stund. o.s.v. Senast redigerad av WebboT den 2009-10-29 klockan 00:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har en konkurrent/kollega som hade revision och där Skatteverket anmärkte på att han hade bruten nummerföljd på sina ordernummer. Det blev dock inget påföljd, mer än att han blev ombedd att fixa till det i framtiden.
Själv har jag obruten nummerföljd. Jag nollar alla avbrutna kortbetalningar där ett ordernummer skapas redan innan kunden har betalat. Men jag har svårt att tro att det egentligen är nödvändigt. Det beror som sagt på vem man frågar. Även jag har fått lite olika svar och valde att ta det säkra för det osäkra. Enkelt för mig som kör mitt eget system där jag kan bygga ut funktionaliteten själv. Men kanske inte lika lätt om man har köpt eller hyr en e-butik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() ![]() - Someone said something about numbers out of order? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Fakturanummer och kvittonummer har en viktig betydelse för att identifiera en faktura/kvitto men det finns inte heller något krav på att de ska vara i nummerföljd. Du kan ta fram helt slumpmässiga identiteter för varje faktura/kvitto. Order/ordernumemr är aldrig en verifikation, inte heller beställning/beställnngsnummer. Du kan heller aldrig förvänta dig att få betalt för en orderbegräftelse eller beställningsbekräftelse. För att förvänta dig betalt måste du utfärda en faktura. När du väl fått betalt måst edu utfärda ett kvitto eller kontantafaktura/kontantnota som bekräftelse på att du mottagit betalningen. Faktura/Kvitto har speciell betydelse i lagstiftningen och skall kunna identifieras helt unikt. Avi är en sak som är frivillig att betala och kan aldrig skickas till kronkalle för indrivning, men avinummer bör användas för när den blir betald måste den kunna identifieras unikt likställt med kvitto/faktura. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-29 klockan 02:05 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|