| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
forngren:
Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att radera datan eftersom de stora krypterade filerna syns i filsystemet. Man ser såklart inte varje fil från klienten utan den delar upp backupen i olika "block" i olika storlekar. Nu har jag inte testat att radera några av dessa filer, men jag antar att det är möjligt. Skulle det finnas någon form av skrivskydd så borde ändå root kunna häva detta. Då är det bra om leverantören har replikering. ![]() Fördelen att "backup-filerna" är synliga är såklart att det under- lättar vid både remote-replikering och ev. tape-backup. Krypteringsnyckeln sätter man själv. Viktigt är såklart att sätta en bra nyckel. Hos vissa kunder sköter vi all drift och då även deras backup. Då brukar vi sätta 30-40 tecken lång nyckel och sedan skriva ut den och lägga i ett kassaskåp/bankfack/motsv. Krypteringen i den mjukvara vi köpt använder 256-bitars AES. Det finns även några andra algoritmer att välja på. Mortekai: Vår tjänst bygger på en Java-klient som fungerar på i stort sett samtliga OS som stöder Java - Windows, Mac OS X, Linux, Solaris, BSD, Netware, AIX och HP-UX. Jag har säkert glömt någon. ![]() Gränssnittet är grafiskt och kör man headless så har vi en how-to över hur man aktiverar X-forwarding över SSH i både Ubuntu Server och CentOS. Vår primära datorhall för lagring ligger i Göteborg och på backup- servern har vi automatiskt replikering till en hall på annan plats i Sverige. Vi har valt att inte ha någon tape-backup, utan vi kör större disksystem på båda platser. Om kund önskar tape så har vi funderat på att erbjuda även denna tjänst. Eftersom flera av våra kunder har kört tape tidigare så brukar vi rekommendera att man fortsätter lokalt med denna en gång i månaden och på så vis bygger ett långtidsarkiv bakåt. Backup-tjänsten har stöd för Retention (spara raderade filer) i X antal dagar eller X backup-jobb. Vi brukar rekommendera att man sparar raderade filer i 30 dagar, men man kan spara dem upp till ett år. Rent tekniskt så känner mjukvaran av att du raderat en fil. Då markeras den som raderad på backup-servern och efter X dagar eller X jobb så kommer den tas bort. Tills dess tar den upp utrymme av backup-kvotan och kan lätt återställas direkt från backup-klienten. Kund sköter sin backup helt själv från mjukvaran och får ett mail skickat till sig efter varje jobb som direkt i rubriken säger om jobbet varit Lyckat eller Misslyckat. Man kan alltså lätt lägga ett filter på att skicka alla lyckade jobb till en mapp och markera dem som lästa, t.ex. Skulle något gå fel så skickas en utförlig HTML-rapport med i mailet så man kan se exakt var felet uppstod eller vilken felkod systemet skickade. Har du fler undringar får du gärna skicka ett PM. Annars kan du läsa mer om tjänsten på någon av länkarna i signaturen. |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|