FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Men däremot vidhåller jag mitt sätt att räkna, allt beror ju på vad du avtalar med kunden. Antingen säljer man överförd mängd data per månad på en lina, som oftast är 100 Mbit/s idag, eller så säljer man en dedikerad bandbredd som får nyttjas som kunden vill. Det är viss skillnad på dessa. 1 Mbit/s ger dig möjligheten att överföra knappt 320 Gb per månad, men då måste du blåsa fullt hela tiden. Köper man fast bandbredd är man ju INTE ansluten med 1000 om man inte köpt just 1000. Man sedan också köpa bandbredd med "burst", möjligheten att överskrida fast debiterad bandbredd och det är där beräkningar som du nämner, 95/5 eller andra kommer in.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ähum, ja, men det är väl sällan så att du är intresserad av trafiken TILL din server, den tendnerar att alltid (med några få undantagsfall) vara väsentligt lägre än trafiken från din server...
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo men då det heter det typ unmetered.
Jag har ett avtal med Bahnhof, och i avtalet står det att trafik är peakbar upptill 100 Mbit/s och att en medeltrafikförbrukning på 1.0 Mbit/s ingår. Jag håller ju med om att det vore bättre om det kunde stå t.ex att det ingår 300GB transfer. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|