Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
Var får du dina siffror ifrån Conny? De stämmer inte med den lönebarometer som Stefan Bergfeldt postade och det stämmer inte med mina erfarenheter i branschen. Givetvis kan man tjäna bra mycket mer som egen konsult än som anställd, beroende på vilka kunder man har, men då är också arbetsförhållandena helt olika. 50k+ för en vanlig, anställd, senior utvecklare har jag aldrig hört talas om.
|
Vilka siffror menar du inte stämmer? Jag är själv i branchen och vet från insidan vilka löner som gäller, IDGs lönebarometer bygger endast på frivilla uppgiftslämnare och har inte alls de toppavlönade med. Den typen av människor ägnar inte sin tid till att fylla i löneenkäter helt enkelt.
Uppgiften om 140 000 SEK/mån för toppavlönade konsulter oinom affärssystem kommer från en artikel i Computer Sweden i förra veckan om jag inte minns totalt fel.
IDGs lönebarometer visar mestadels median och genomsnittslöner, det finns många som tjänar betydligt mer än de siffrorna. Dels beroende på att de högavlönade inte sitter och fyller i dessa löneenkäter och därför inte syns i IDGs lönebarometer.