FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Lagen är väl ganska tydlig i den här frågan?
14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts. "betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren" Här görs ingen skillnad på vara och eventuella avgifter. /Gronback |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det där ser ut att vara 19 § i distansavtalslagen och inte 14 § som du citerar. Paragraf 14 säger faktiskt följande: 14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller 1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, 2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera, 3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal, 4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits, 5. en tidning eller en tidskrift, eller 6. vadhållning eller andra lotteritjänster. Många vill mena att frakten är en tjänst som redan förbrukats då ordern expedierades. Enligt 14.1 § så har därför köparen inte rätt att kräva säljaren på fraktavgiften. Förmodligen så har Tygg E-handel rätt och hela köpesumman (inkl fraktavgift) ska återbetalas enligt lag. Men helt självklart är det inte. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|