FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är även väldigt svårt att få investerare att gå in i tidiga faser där det inte finns några kunder, det innebär alldeles för stor risk för en investerare. Investerare vet att 99,999% av alla idéer aldrig kan förverkligas, därför att det finns brister i konceptet, dokumentation eller främst teamet runt ett nytt koncept, vidare är det många idéer som lätt kan kopieras och då är det inte intressant för investerare. Det är lättare att sätta en dålig affärsidé i händerna på ett bra team och få dem att utarbeta ett bra koncept än at ta världens bästa idé och sätta i händerna på ett sämre team, ett sämre team kan inte förverkliga den bästa av idéer. Har man som entreprenör visat att man menar allvar och inveseterat egna pengar, tid och arbete i sin idé, samt bevisat att det finns en marknad, genom att ha några refernskunder så är de mer benägna att lyssna på ett investeringsförslag. Tänk på att investerare oftast har 1000-tals förslag av genomarbetade affärsplaner att välja mellan, varför ska de välja just "din affärsplan" att investera i? En tydlig och enkel affärsidé som de begriper samt riktiga kunder och en stor potentiell marknad är viktiga komponenter för ett positivt investeringsbeslut. PS. Jag la till några ytterliager punkter i mitt första inlägg i denna tråd. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-09 klockan 08:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det jag är rädd för är att om jag släpper ut den och inte har riskkapital och kompetens för att expandera snabbt så är det bara en tidsfråga innan något stort bolag kopierar och gör det ännu bättre. Vet att det här handlar om hastighet om vi ska lyckas med det, men för det krävs riskkapitalbolag som backar upp oss. Det gör att jag ser två vägar framför mig: 1. Släppa ut det och låta hela landets målgrupp testa den direkt. Media får upp ögonen och även riskkapitalbolag. Kompetens och finansiering skjuts in och vi kan expandera internationellt. Risken här är att alla redan lyckade entreprenörer får upp ögonen och kopierar än att komma till oss för samarbete. 2. Låta en liten skara av målgruppen testa för att veta att det fungerar. Efteråt kan man söka riskkapital. På så sätt får inte andra entreprenörer reda på idén och vi kan efter riskkapital skjuts in expandera. Även bra för att ha tid att fixa buggar som dyker upp. Vad tror ni? Hur brukar andra göra? Facebook och Youtube släppte väl ut den direkt mot publiken? Senast redigerad av geeko09 den 2009-09-09 klockan 13:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om din idé är värd att satsa på över huvud taget så har du en fördel av din kunskap! Ju starkare idé du har och ju mer den är sammankopplad med din unika kunskap om hur du vill driva den så är konkurenterna i bakvattnet. Är din idé svag kommer du inte att lyckas oavsett. Vad som är avgörande är att du har drivet och beslutsamheten samt energin att driva igenom din idé. Om du ska söka extern finansiering så kan du aldrig få det som ensamföretagare, det finns inga investerare som investerar i enmansföretag. Vill du ha externt kapital är det ett måste att ha ett "team" av medarebtare som alla är kompetenta nog att förstå och lojala nog arbeta för din affärsidé. Kravet att vara först på marknaden för att lyckas med en nyhet som inte är patenterbar är starkt överdrivet. Det finns massor av exempel på att motsatsen gäller. Det är bättre att börja i liten skala och finslipa ditt koncept på vägen än att göra en mastodontlancering. Jag känner inte till ett enda exempel på att en mastodontlancering har lyckats för ett nytt koncept, alla bra idéer tar tid att genomföra. Google, YouTupe, Facebook, Netscape, Mosaic och allt annat som slagit stort har tagit tid att genomföra, inegt har hänt över en natt. Dessutom har de flesta av entreprenörerna gjort många misslyckade försök innan de lyckades. Kontentan är helt enkelt att vara lugn och sansad och planera dittgenomförande noga, men änmdå hela tiden vara flexibel och lyhörd för synpunkter och anpassa ditt koncept efter moget övervägande. Ta ett litet steg i taget men ha en klar vision och konkreta mål på vägen så har du större chanser att lyckas än om du göra en mastodontsatsning. Har du en bra grej så kommer du få hjälp av word-of-mouth (mun-till-mun-metoden) där nöjda kunder berättar för sina kompisar om ditt koncept och sen är snöbollen i rullning, så byggdes Google upp och så blve Skype framgångsrikt. Nöästan ingen marknadsföring alls men idag är de gigantiska pga ett omtyckt koncept. Google har ju dessutom klarat att manöverera ut Microsofts marknadsföringsmaskin. Så vad jag vill ha sagt att: "Dont Worry, make money!", Citat av Rickard Carlson |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|