FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det bästa tycker jag är att köra mac-adress lista där man bara tillåter de datorers mac adresser som man använder.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Även om man använder kryptering så går det att ta reda på vilka MAC addresser som kommunicerar med routern, genom att passivt lyssna på WLAN:et. Men om aldrig hanterar känslig info räcker det iofs med "skydd" som WEP, WPA-TKIP eller MAC spärr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Kan man alltså lyssna på en trådlös router när man inte kan ansluta till den ( man tilldelas inte ett IP)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Ja det är ju självklart, lika självklart att du kan lyssna på 2 personer som står och pratar med varandra men inte med dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om en klient finns ansluten mot routern så är det busenkelt att avlyssna dennes MAC-adress och ev. dolda SSIDs. Ingen kryptering skyddar mot detta. MAC filtrering på WLAN hjälper bara till att förhindra "felaktiga" uppkopplingar, inte att skydda själva trafiken.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Man bör ju använda kryptering och VPN när man skickar känslig info.
Samt en krypterad mail är faktiskt inte heller så dumt, men precis som någon skrev innan så skiter man väl i om någon lyssnar på vad man skriver på msn. Vill man lägga ner massa jobb för det så är det ens egen förlust av tid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Vid varje ny enhet stänger jag av mac-skyddet i routern ( att endast tillåta vissa mac-adresser) för att ansluta den nya enheten, när den är ansluten, reserverar jag ett ipnummer för enheten och lägger till enhetens mac-adress till listan av tillåtna enheter. Slutligen så sätter jag på skyddet igen. Lite meck, men fungerar fint och slipper kryptering. Vissa trådlösa enheter klarar inte samma samma kryptering heller, för den delen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|