Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Måste ni sälja till spammare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-27, 22:23 #11
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 27 2007, 22:04
Om en person använder andra mailservrar som inte tillhör webbhotellet så kan man inte stänga ner deras sida av den orsaken då dom inte gjort något avtalsbrott eller något brott som rör webbhotellet.
...vilket innebär att det aldrig går att komma åt en spammare som använder sig av externa SMTP-servers, botnets eller på annat sätt får ut sina email. Trist, men jag förstår era argument.

Tack alla för intressanta åsikter från alla håll och kanter!
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-27, 22:28 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Är väl den ISP / leverantör som har dom SMTP som används som ska ansvara för dom.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 09:25 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av oderland
varför inte sluta sälja 1Gb/s bredband till folk som gör annat än skickar e-post?
...eller bilar som kör snabbare än 120?
Vi har i det här landet inga straff att tala om när det rör sig om våldsbrott dock skall spammare ha hårdare tag?
I-landsproblem, skaffa dig ett bra spamskydd så tröttnar förhoppningsvis idioterna.

Rent samhällsekonomiskt så förmodar jag att en individ som skickar spam till 100 000 svenska företag kostar mycket mer än att hantera en idiot som går och slår ner någon på stan.

Kännbara böter och en ordentlig lagstiftning inom området vore en bra början. Varför ska det vara ok att skicka spam till en företagsadress?

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Som ISP och Webbhotell ska man endast följa gällande lagar som finns i landet, inte hitta på egna lagar.
Om en person använder andra mailservrar som inte tillhör webbhotellet så kan man inte stänga ner deras sida av den orsaken då dom inte gjort något avtalsbrott eller något brott som rör webbhotellet.
Patrikweb, du är välkommen att läsa våra allmänna villkor.

Citat:
8.4 Ansvar för tilldelade resurser & spam

Kunden ansvarar för all användning av tilldelade resurser. Om av kunden hyrd resurs används till, eller marknadsförs genom utskick av ej beställd elektronisk post, så kallad spam, har Sajthotellet rätt att omgående säga upp detta avtal och stänga ner kundens konto.
GoDaddy har liknande villkor och stänger av domäner som marknadsförs med spam.

One.com har en liknande inställning. Här om dagen stängde de ner en sida efter en abuseanmälan från mig.

Personligen abuseanmäler jag i princip all spam som är på svenska eller avser svenska webbplatser.

Telenor lämnade dock ut information om min anmälan till kunden jag anmält (meddelandet skickades från deras nät), vilket känns lite underligt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 09:33 #14
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Börjar man med att tighta till marknadsföringslagen och utöka sektionen om oönskad reklam så har man kommit långt. Proppen till det nya lagförslaget är intressant (och omfattande) men i senaste versionen har man strukit en hel del, vilket är synd. Trist när man måste titta i en två versioner gammal proposition för att få underlaget till varför lagförslaget ser ut som det gör.

Att skrika att det är kriminellt leder ingen vart innan lagen är applicerbar.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017