FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Accepterar man vad som helst för att få kunder till sitt webbhotell?
Det finns ett ökänt norskt programföretag (behöver inte nämna namn här på forumet) som på alla sätt de kan spammar varenda företag de kan få fax- eller emailadresser till. Bolaget döljer sig, du kan aldrig få kontakt med någon, inga adresser, bara telefonnummer där du inte kommer vidare om du inte har ett kundnummer (alltså redan köpt deras program) vilket ger dig support. Letar du noga, hittar du funktioner för att avregistrera dig från utskick, men det verkar bara dröja några månader, så är du med på liistorna igen. "Ni har mottagit denna mail eftersom ni har valt att vara en del av vår mailinglista, vilket vi värdesätter mycket högt." "Om ni har mottagit denna mail pga. att någon annan har klarat att lägga er in på vår mailinglista beklagar vi detta på det starkaste. Tyvärr är det mycket svårt att förhindra att sådant kan ske." "Använd inte Replay-To-Sender / Svara knappen om du vill kontakta oss, eftersom denna postlåda inte läses av människor." "Vi önskar Er en riktig bra dag." Ni känner till typen. Eftersom detta forum läses av många som driver egna eller jobbar på andras webbhotell, måste jag fråga er - är det så förbenat viktigt att till varje pris försvara ett sådant här företag? Jag menar, jag kan förstå att man mänskligt och ideologiskt vill försvara vanliga männsikors bloggar, hemlig information, nyheter, piratkopierare, knäppskallar, frihetssajter från Burma och en sjuhelsikes massa andra sajter i yttrandefrihetens namn, men spammare? Det aktuella webbhotellet (vi behöver inte nämna deras namn heller) svarar bara med "tyvärr är detta inget vi kan göra något åt", "inte vår sak att styra vad våra kunder sysslar med", "vi hyr ut webplats och burk för det åt han" och "du känns faktiskt som de kvittar ärligt talat när du inte ens ser vad de är vår kund sysslar med". Är det jag som har fel, ska ett webbhotell _aldrig_ lägga sig i vad man hostar eftersom de då riskerar hamna i ett evinnerligt tyckande om var och varannan webbplats? (Sorry för provocerande rubrik, borde kanske stått "Måste _man_ sälja till spammare?".) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag vet inte vad det handlar om men jag trodde webbhotell generellt sett var ganska hårda mot de som använder deras mailservrar för spam?
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu kanske inte webbhotellets servrar används till Spam.
Efter att vi råkade ut för en ökänd svensk spammare som kund uppdaterade vi avtalet så att vi har rätt att säga upp det om kunden spammar om webbplatsen även om de använder utländska mailservrar. I det aktuella fallet löste sig problemet av sig självt i och med att GoDaddy deaktiverade domänen. One.com är faktiskt riktigt trevliga när det gäller sådan här. En svensk nättidning har spammat mig i över ett år. Förra gången anmälde jag dem, webbplatsen blev nedstängd. De lovade dyrt och heligt att ta bort mig från sändlistan, men i går kom ett nytt mail. Ny rapport till one och sidan har varit stängd i över ett dygn. Däremot finns det många andra aktörer i branschen som bara rycker på axlarna och talar om att spammet inte har något med dem att göra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vet inte hur många gånger IDG.se har lovat att ta bort min adress från deras e-postlista, men vad gör dem inte för att ha många prenumeranter och att tjäna pengar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man likställa detta med barnarbetare som plocka bomull, dvs ingen klädföretag värt namnet vill bli med förknippad barnarbete. Men att skicka spam finns det någon okej mentalitet till, eftersom företag måste få sälja tjänster och varor till varandra.
Jag tycker personligen att man skall tilllämpa nolltolerans emot spam, dvs företag som sysslar med den typ av kriminell verksamhet skall bojkottas, då lär det också bli färre som köper varor spamare. Sedan bör också Spam bli ett högpiroterat brott, man bör göra husranska och häkta personer som sysslar med spam, belägga dem med näringsförbud. Det finns anledning varför spam finns, det finns folk som köper skiten. Så länge det finns pengar, så finns det kriminella människor som vill skicka spam. Det viktigast är att få stoppa svenskaspråkiga spamet, för etableras en ok mentalitet på detta, så har vi snart våra brevlådor överfulla av geggamöja från olika muppar. Ge spamare samma typ av straff som den som säljer ritningar på JAS 39 gripen, då blir det ganska ett oaktrativt brott att begå, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
varför inte sluta sälja 1Gb/s bredband till folk som gör annat än skickar e-post?
...eller bilar som kör snabbare än 120? Vi har i det här landet inga straff att tala om när det rör sig om våldsbrott dock skall spammare ha hårdare tag? I-landsproblem, skaffa dig ett bra spamskydd så tröttnar förhoppningsvis idioterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om en spammare ska få samma straff som någon får för landsförräderi så måste naturligtsvis hela den svenska straffskalan höjas, men att göra det på grund av spamming känns oerhört bisarrt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ser man till kriminologisk statistik så ser man klart och tydligt att det endast finns en marginell skillnad före och efter höjd straffskala. Detta gäller förstås för spammare precis som andra suspekta karaktärer, och som påpekats, så länge det finns folk som klickar "yes" med jämna mellanrum kommer det fortsätta. Var inte många dagar sedan (och detta är tyvärr inte påhittat) en av mina mindre kompetenta kollegor utbrast att han vunnit en miljon $US för att han var den tusende besökaren på någon suspekt webbsida (som man iofs kan undra varför han surfade på på arbetstid). Det fattas resurser och kompetens för att åtgärda spam från myndighetshåll, och dessutom är hela begreppet spam mycket luddigt ur juridisk synpunkt. Datorkompetensen bland de generationer som nu växer upp kommer förmodligen att förändra detta på sikt, men de närmaste tiotalet åren är det fortfarande våra bröder, systrar och föräldrar som sitter bakom spakarna på många arbetsstationer, och inte vår döttrar eller söner.
Jag tror som trådskaparen (?) att lösningen ligger hos de två flaskhalsarna: webbhotellen, inte myndigheterna, och ISP. Så enkelt är det. Det vore inte särskilt svårt att effektivt "strypa" både piratkopiering och spam om man tydligt och klart avgränsade vad som var personligt och företagsmässigt bruk, och sedan följde upp detta. Verktygen finns. Men så länge som nämnda parter tjänar pengar så gör man bäst i att titta åt andra hållet. Sen får webbhotellsägare Oderland stå för sin åsikt bäst han vill. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som ISP och Webbhotell ska man endast följa gällande lagar som finns i landet, inte hitta på egna lagar.
Om en person använder andra mailservrar som inte tillhör webbhotellet så kan man inte stänga ner deras sida av den orsaken då dom inte gjort något avtalsbrott eller något brott som rör webbhotellet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|