Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rensa adressfältet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-27, 23:14 #11
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by zoran@Jul 27 2004, 22:20
O vem FAN tittar i URL egentligen? Alltså, ärligt talat, jag känner rätt många IT-idioter. De kommer aldrig ihåg det som står efter .se eller .com i alla fall. Så, de tittar inte där heller för den delen eller försöker komma ihåg det.

Så.. om en IT-analfabet tittar på min www.medorian.se/index.php så är det samma som om det står www.medorian.se eller http://www.medorian.se/index.php?pag...vadfansomhelst . De flesta IT-idioter "vet" att: "jag behöver komma ihåg det som står framför snedsträcket. Det andra är bara dravel."

DEN ENDA GÅNGEN DET SPELAR ROLL, är när de tittar upp i den där lilla rutan där URL-n står är när de ska spara URL-n eller skicka den till sin kompis. Ja, de tänker inte då heller om det står www.medorian.se eller ett zillion tecken efter det. Det enda de undrar om är varför deras kompis skriker att han inte kommer till samma sida och varför han skriker att de är dumma och inte "fattar data". Likaså undrar de IT-analfabeter, varför den där fina bilden på nallebjörnen inte dyker upp när de VET att de la bokmärke när de bläddrade bland dina produkter på din webbutik.

Så, speciellt för "Idioternas" skull, skulle jag låta bli att använda frames.

Men som sagt, vad jag förstår så har du insett problemet.

/Zoran
Ska väl inte hetsa upp oss så över detta. Det man kan sluta sig till är att varken frame eller cloak är någon bra idé och användningsområdena för en sådan här funktion är högst tveksamma. Det jag syftade på med att det kunde vara användbart var jag att det blir mindre risk för fellänkningar och bokmärkningar av skumma url:er (användare som kommer in "fel väg"). Men som sagt så medför detta även tidigare nämnda nackdelar.
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 00:14 #12
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling

Nja, siten som jag skulle använda detta till kräver ändå inloggning för tillgång. Därför spelar länkskickandet och sparandet inte stor roll. Eller jo, fast min tanke var då istället just tvärt om. Inne på siten vill jag inte att folk ska lägga bokmärke kors och tvärs. Man ska logga in och hamna på förstasidan varje gång.

Jag tänkte att det också skyddar lite mot "IT-analfabeten". Visst får man bygga in skydd mot att folk går upp och klöddar i adressfältet genom att skriva in egna siffror i QuerySträngarna, men man får ändå ett extra skydd.

Hehe, ni verkar inte alls positiva till Frames? Är det inte ett bra sätt att förhindra djuplänkning?
Fluffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 10:01 #13
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Fluffe@Aug 3 2004, 00:14
Hehe, ni verkar inte alls positiva till Frames? Är det inte ett bra sätt att förhindra djuplänkning?
Frames är inte bra till någonting idag när det är så lätt att bygga sidor dynamiskt. Dessutom är det på väg ut ur webbstandarderna. B)

Jag tror att du egentligen undrade över mindomän.com/artiklar/minartikel.aspx (eller .php eller .asp eller whatever)

Man gör antingen en mod_rewrite (php) eller httphandler (el. httpmodule) (.NET) som skriver om url:n som mindomän.com/default.aspx?section=artiklar&id=432 som sedan behandlas av dina script som vanligt.

Det hela handlar om användarvänlighet och sökmotoroptimering.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 13:16 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffe
Frames är inte bra till någonting idag när det är så lätt att bygga sidor dynamiskt. Dessutom är det på väg ut ur webbstandarderna. B)

Jag tror att du egentligen undrade över mindomän.com/artiklar/minartikel.aspx (eller .php eller .asp eller whatever)

Man gör antingen en mod_rewrite (php) eller httphandler (el. httpmodule) (.NET) som skriver om url:n som mindomän.com/default.aspx?section=artiklar&id=432 som sedan behandlas av dina script som vanligt.

Det hela handlar om användarvänlighet och sökmotoroptimering.
mod_rewrite är apache, och apache funkar jättebra med dom flesta scriptspråk.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 13:04 #15
zyrans avatar
zyran zyran är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2004
zyran zyran är inte uppkopplad
Nykomling
zyrans avatar

Reg.datum: Aug 2004
Det jag skulle kunna tänka mig att använda detta till är i säkerhetssynpunkt, man kanske inte vill att användren ska kunna se alla url variabler så kan vrida och vända på dem. Visserligen använder man ju t.ex. sessions för sånt som inte är säkert att använda i url:en, men detta kan säkert vara bra att använda i vissa lägen.
zyran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 16:20 #16
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by zoran@Jul 27 2004, 22:20
O vem FAN tittar i URL egentligen?
Sökmotorn!

Därför kör vi här på WN mod_rewrite för att "lura" sökmotorerna att WN har statiska htmlsidor.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-04, 15:42 #17
Frejs avatar
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare

Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
Frejs avatar

Citat:
Originally posted by Jens@Jul 27 2004, 20:37
Nej till frames! Hur många gånger har ni inte fått en länk via icq eller likn av en kompis som säger kolla in den här grejjen och sen kommer man till startsidan för sidan använder frames +sökmotorer gillar inte frames. Heldynamiska sidor(gärna med mod_rewrite för att slippa udda tecken) ska det va.
Dum kompis som inte fattar att skicka rätt adress då då... =)
Frej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017