![]() |
Tjenare alla!
Jag har sett att vissa siter har lyckats att ta bort underadresserna i adressfältet. Alltså, istället för hxxp:/bla bla.zx?id=34&name=ddd så ser man bara: hxxp:/bla bla.zx Någon som vet hur man lyckas att fixa till detta? |
Frames?
|
Jo, men då får man väl ändå txxp:/blabla.cx/index.asp
Var ute efter txxp:/blabla.cx/ |
Räcker med att du gör en stor frame som indexsida så ska det fungera. är det index.html eller liknande som ligger som default-sida så slipper du skriva in filnamnet.
|
På din adress kanske du har Cloak url eller url frame. Det gör att du bara ser grundadressen hela tiden. Dock har jag märkt att GET funktionen i PHP inte funkar när man kör det.
Edit: ett annat alternativ kan ju vara att lägga det i mappar, om du vill ha det lite snyggare, sen länka till www.domän.se/nyheter/ istället för www.domän.se/nyheter.asp |
Citat:
Det ända jag kan tänka mig det kan vara bra för är om man är ute för att irritera sina kunder och se till att användarvänligheten blir mindre. Om jag kommer till en site där jag ser att URL-en inte ändras trots att jag finns på olika stället så tänker jag "Okej, inkompetent webmaster, använder förmodligen frames, jaja jag får väl ge fan i att sätta bokmärken eller skicka sidan till min kompis". Skulle jag mot all förmodan veta att webmastern nu gjort det med flit, vad det nu i hela fridens namn han kan komma på för skäl, skulle jag i ren protest aldrig någonsin ens återvända till hans sida, för att inte tala om att köpa något från honom. Nåja, nu är kanske inte jag representativ för hela svenska befolkningen :) , men jag är oerhört nyfiken vad din anledning är. /Zoran |
Citat:
|
Nej till frames! Hur många gånger har ni inte fått en länk via icq eller likn av en kompis som säger kolla in den här grejjen och sen kommer man till startsidan för sidan använder frames:) +sökmotorer gillar inte frames. Heldynamiska sidor(gärna med mod_rewrite för att slippa udda tecken) ska det va.
|
Citat:
|
Citat:
Så.. om en IT-analfabet tittar på min www.medorian.se/index.php så är det samma som om det står www.medorian.se eller http://www.medorian.se/index.php?pag...vadfansomhelst . De flesta IT-idioter "vet" att: "jag behöver komma ihåg det som står framför snedsträcket. Det andra är bara dravel." DEN ENDA GÅNGEN DET SPELAR ROLL, är när de tittar upp i den där lilla rutan där URL-n står är när de ska spara URL-n eller skicka den till sin kompis. Ja, de tänker inte då heller om det står www.medorian.se eller ett zillion tecken efter det. Det enda de undrar om är varför deras kompis skriker att han inte kommer till samma sida och varför han skriker att de är dumma och inte "fattar data". Likaså undrar de IT-analfabeter, varför den där fina bilden på nallebjörnen inte dyker upp när de VET att de la bokmärke när de bläddrade bland dina produkter på din webbutik. Så, speciellt för "Idioternas" skull, skulle jag låta bli att använda frames. Men som sagt, vad jag förstår så har du insett problemet. :) /Zoran |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson