Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söka på konkurrenters artikelnummer?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-13, 21:23 #11
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Att lägga in sina leverantörers artikelnummer i sin egen interna databas är ju en självklarhet. Det skulle vara omöjligt att driva en verksamhet i större skala annars.
Citat:
Men nu var det inte en fråga om leverantörers eller tillverkares artikelnummer som skulle vara sökbara, utan konkurrenters.
Jag utgår naturligtvis ifrån att konkurrenten använder sig av tillverkaren/leverantörens artikelnummer, jag använder mina leverantörers artikelnummer i största möjligaste mån eftersom det underlättar när jag själv skall beställa.

Jag förstår inte varför jag inte skulle använda dessa artikelnummer även "ut mot kund".
Tog en snabbtitt på din shop Gustav och såg att du inte "skyltade" med artikelnummer alls, personligen tror jag att det kan underlättar för vissa kunder att veta artikelnumret, men jag kanske har fel. Tog en snabbtitt på vad mina kunder söker på i min shop och det styrker min teori. (Hos oss iaf)

Citat:
Om en konkurrent tog mina artikelnummer och gjorde dem sökbara i någon form av prisjämförelse i sin egen shop, så skulle jag vara måttligt road. Jag blir förbannad oavsett vad mina konkurrenter stjäl av mig. Oavsett om det är mina produktbeskrivningar, produktegenskaper, produktbilder eller artikelnummer. Artikelnumren är väl inte lika fredade som övrigt material, men det känns i alla fall som att en sådan konkurrent hade gått över gränsen. Vill man ha något av mig så får man fråga först. Jag är inte snål eller ovillig att samarbeta, jag gillar bara inte när man förser sig av mitt material bakom ryggen på mig.
Håller med dig till 100%, men nu var det inte detta jag gick in på i mitt inlägg
Vad jag menar är att det kanske kan vara vettigt att ha flera olika leverantörers artikelnummer sökbara, inte att man skall sno sina konkurrenters "egna unika artikelnummer".

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-14, 01:01 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Om artikelnumret bygger på en löpande serie 1,2,3... för varje artikel så kommer inga lagar att brytas.

Bygger artikelnumret däremot på t.ex. kategorier eller något liknande och det av artikelnumret går att uttolka katerorierna och konkurrenterna själva har hittat på hur artikelnumret ska vara uppbyggt då kommer lagar att brytas.

Men av vad jag förstår av ursprungsfrågan i denna tråd som ska webbshoppen har egna artikelnummer på sina varor och tillsammans med varje artikel även lagra konkurrenternas artikelnummer. Eftersom konkurrenternas artikelnummer inte kommer att användas i webbshoppens egen logostik eller ens för beställning av varor så är det förmodligen okej.

Det hela skulle kunna kallas för någon form av korsreferensregister. Jag känner inte till något rättsfall på det området och hur någon domstol har dömt i det fallet.

Skulle någon bygga upp ett register med angivande av en vara och vad den varan har för artikelnummer hos olika företag så skulle förmodligen det registret få upphovskydd. Ja, ett sådant register går nog att bygga upp, få uppovskydd och sedan kunna licenseras ut. Det är en tämligen unik sammanställning.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 06:32 #13
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Om butiken säljer saker som finns hos oss (Prisjakt)

Så kan han använda kontrollpanalen för att jämföra sig mot valfri konkurrent
(Funkar som prisfighten fast mer avancerad och utan lull-lull)

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017