FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det som skiljer Lager 3 från 2 är att lager tre kommunicerar med NW-adresser och Lager 2 med MAC-adresser. Och en switch kommunicerar med MAC-adresser och en router med NW-adresser. [NW-adresser är ungefär som IP-adresser. Blir bara onödigt krångligt om man ska gå in djupare på det.} Det jag menar är att, vad jag tror och har för mig, en Switch inte kan vara "Layer 3 Switch". Det är väl mer ett försäljningsknep och lura kunder. Är det en layer 3 switch så måste den ju kunna kommunicera med NW-adresser och då är det ju en router. Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bara att den har lite mer än en vanlig Switch. Läs inlägget ovan och sök på "Layer 3 Switch" på Google så får du fram lite mer information om Layer 3 Switchar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Låt säga att du har 4 "interna" (168-)portar + 1 "extern" (dvs den som "ska" vara inkopplad utåt, mot Internet). Koppla istället in kabeln från Internet på en av de 4 "interna" 168-portarna, så hamnar Internet-trafiken innanför firewallen/NAT-servern (som antagligen finns i Gatewayen). Därefter kan du alltså köra 3 datorer med publika IP-adresser ut mot Internet. Den "externa" porten använder du då alltså inte. Tänk på att du då inte har någon firewall (i Gatewayen) mellan datorerna och Internet. Edit: Lite beroende på hur gatewayens portar beter sig så kan du behöva använda korskopplad kabel.
![]() |
![]() |
Svara |
|
|