Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skillnaden på Hub/switch/router/Gateway?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-16, 22:48 #11
K-Fluffie K-Fluffie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
K-Fluffie K-Fluffie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by Tommy@May 11 2004, 18:54
Precis jag testade en Cisco switch en Catalyst 2700. En Layer 3 switch. Och med den så fungerade nätet perfekt. Sen bytte vi ut den för att testa lite mot en noname switch. Och då inprincip dör hela nätet. För att den inte riktigt pallar med allt. Men då kostar Cisco switchen ungefär 20 lax utan fiber expansioner med.

Men ska man ha switchen hemma kan man ju köra med inprincip vad som helst. Tror en 8 portars 3Com switch kostar cirka 599kr.
En Switch kan väl inte vara Layer 3?
Det som skiljer Lager 3 från 2 är att lager tre kommunicerar med NW-adresser och Lager 2 med MAC-adresser.
Och en switch kommunicerar med MAC-adresser och en router med NW-adresser.

[NW-adresser är ungefär som IP-adresser. Blir bara onödigt krångligt om man ska gå in djupare på det.}

Det jag menar är att, vad jag tror och har för mig, en Switch inte kan vara "Layer 3 Switch". Det är väl mer ett försäljningsknep och lura kunder. Är det en layer 3 switch så måste den ju kunna kommunicera med NW-adresser och då är det ju en router. Eller?
K-Fluffie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-16, 23:27 #12
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by K-Fluffie@May 16 2004, 19:48
En Switch kan väl inte vara Layer 3?
Det som skiljer Lager 3 från 2 är att lager tre kommunicerar med NW-adresser och Lager 2 med MAC-adresser.
Och en switch kommunicerar med MAC-adresser och en router med NW-adresser.

[NW-adresser är ungefär som IP-adresser. Blir bara onödigt krångligt om man ska gå in djupare på det.}

Det jag menar är att, vad jag tror och har för mig, en Switch inte kan vara "Layer 3 Switch". Det är väl mer ett försäljningsknep och lura kunder. Är det en layer 3 switch så måste den ju kunna kommunicera med NW-adresser och då är det ju en router. Eller?
En Switch kan visst vara en Layer 3.

Bara att den har lite mer än en vanlig Switch.

Läs inlägget ovan och sök på "Layer 3 Switch" på Google så får du fram lite mer information om Layer 3 Switchar.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-31, 14:43 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Webb-byggare Bob@May 11 2004, 11:57
Jag har chello master där jag kan få 4 unika IP-adresser. Dom säger att jag måste ha en hub, men jag har en D-Link DI-704 Cable/DSL Internet Gateway.
Den delar ut ett antal IP-adresser som börjar på 168...Beroende på hur många datorer som är inkopplade för tillfället.
Men jag har 213... från chello.
Jag kan surfa med flera datorer via D-linken men det blir bara en unik IP-adress utåt.
Är inte helt på det klara med hur D-Links Internet Gateways ser ut.

Låt säga att du har 4 "interna" (168-)portar + 1 "extern" (dvs den som "ska" vara inkopplad utåt, mot Internet). Koppla istället in kabeln från Internet på en av de 4 "interna" 168-portarna, så hamnar Internet-trafiken innanför firewallen/NAT-servern (som antagligen finns i Gatewayen). Därefter kan du alltså köra 3 datorer med publika IP-adresser ut mot Internet. Den "externa" porten använder du då alltså inte. Tänk på att du då inte har någon firewall (i Gatewayen) mellan datorerna och Internet.

Edit: Lite beroende på hur gatewayens portar beter sig så kan du behöva använda korskopplad kabel.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017